sábado, 18 de mayo de 2024

EXISTEIX ENCARA CAN PALLARS/PALLÀS DE SANT QUIRZE DEL VALLÈS QUE RETRATAVA L’ANTONIO GALLARDO GARRIGA?

 

L’ANTONIO GALLARDO I GARRIGA (Barcelona, 18/04/1889 – 16/06/1942), li poso la O al nom, perquè com en el meu cas, en aquella època no es permetia la inscripció al Registre Civil de noms en altres llengües que no fossin el castellà –  “ ells “ en diuen espanyol – . La Constitució de 1978 però, l’anomena correctament castellà.    Retratava , Vista lateral de Can Pallars, Sant Quirze del Vallès


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/2692/rec/371

https://www.santquirzevalles.cat/la-vila/rutes-i-llocs-dinteres/llocs-dinteres/edificis-destacats/masies

No apareix al Catàleg de masies de Sant Quirze del Vallès.

http://www.favsq.org/historia/masies.html

Can Pallàs. Aquest antic mas, amb referències des del segle XII, era anomenat originàriament el Ramonell. La masia i els seus terrenys son un exemple clar del creixement urbanístic que ha patit Sant Quirze.

Can Pallàs es una masia molt bonica, en part remodelada, però que encara manté la part més antiga en un bon estat de conservació.

Durant molts anys va ser propietat del senyor Casamitjana de Barcelona. Actualment tant la masia com la torre, son de propietat privada.

A la part del darrera de la masia hi ha la font de la Riba i a pocs metres d'aquesta la balma d'enterrament neolítics de Can Pallàs.

Entre la casa de pagès i la riera hi havia molts horts, que es regaven amb l'aigua de la bassa i el torrent de Can Samuntà. Els voltants de la masia eren força ombrívols i amb una vegetació espessa.


https://natura.ues.cat/ca/descobreix-el-rodal-de-sabadell/can-pallas

 https://universpatxot.diba.cat/sites/universpatxot.diba.cat/files/historia_dun_gran_projecte_montserrat_sola.pdf

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

CAN GOULES & PENSATIBÈ. VILALLEONS. SANT JULIÀ DE VILATORTA. OSONA

 

L’ANTONIO GALLARDO I GARRIGA (Barcelona, 18/04/1889 – 16/06/1942), li poso la O al nom, perquè com en el meu cas, en aquella època no es permetia la inscripció al Registre Civil de noms en altres llengües que no fossin el castellà –  “ ells “ en diuen espanyol – . La Constitució de 1978 però, l’anomena correctament castellà.    Retratava l’any 1927, Vista lateral de Can Pensatibè o Goules, Vilalleons,  Sant Julià de Vilatorta. Osona


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/615/rec/372

Joan Coromines i Vigneaux (Barcelona, 21 de març de 1905 - Pineda de Mar, Maresme, 2 de gener de 1997) cita el mas al seu Onomasticon Cataloniae

https://oncat.iec.cat/veuredoc.asp?id=20824

Existeix encara:

https://patrimonicultural.diba.cat/element/can-goules-o-can-pensatibe

L’estètica de l’edifici em recorda allò de ' Gurb i Tona, el millor de l'Osona, i per triar Sant Julià '.

https://universpatxot.diba.cat/sites/universpatxot.diba.cat/files/historia_dun_gran_projecte_montserrat_sola.pdf

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

viernes, 17 de mayo de 2024

ESGLÉSIA DE LA MAREDEDEU DE BALAGUER. LA NOGUERA

 

L’Antoni Bartomeus i Casanovas, [Barcelona, 09/05/1856 – Cadaqués, 02/03/1935], un altre dels metges/fotògrafs.

https://www.galeriametges.cat/galeria-fitxa.php?icod=GGJ

Retratava l’any 1905 , Cases rere una muralla i l'església de Balaguer, advocada a la Marededéu, mal dita Santa Maria, per la nefanda influència  de l’Església herètica que nega validesa al Concili d’Efes que va proclamar solemnement la maternitat divina de la verge. «Mare de Déu» (Theotokos)


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/id/35542/rec/11

Després de la desamortització, fou convertida en caserna i presó (1836).

 El culte hi fou restaurat el 1881, el 1923  però, tornà a utilitzar- se com a presó.

I, novament durant el període 1936-39.

https://www.enciclopedia.cat/lart-gotic-a-catalunya/santa-maria-de-balaguer

El temple acull una exposició permanent, un conjunt de reproduccions d’art marià de diversos estils artístics. També conserva objectes artístics originals en algunes de les pintures exposades en els altars laterals, com una de Ramon Martí i Alsina (Barri de la RiberaBarcelona10 d'agost de 1826 - Barcelona21 de desembre de 1894 )   i una Puríssima.

 També destaca la imatge gòtica de la Mare de Déu de les Parrelles, procedent del desaparegut convent trinitari de Balaguer, destruït en el decurs de la guerra del francès; fou aleshores que aquesta escultura es va traslladar primer a l’església de Sant Salvador on es venerava en un altar, fins que fou enderrocada el 1936 i s’ubicà definitivament en aquesta l’església de Santa Maria.

https://algunsgoigs.blogspot.com/2013/05/goigs-la-mare-de-deu-de-les-parrelles.html



Que  la Marededéu i   Sant Antoni de la  Sitja,  elevi a l’Altíssim la pregaria dels  noguerencs  , amazics, illencs,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits ,  sahrauís ... , pescadors , pagesos, ramaders ,..    i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

IN MEMORIAM. CAPELLA DE SANT JOSEP I SANTA FE. ORGANYÀ. L’URGELL SOBIRÀ. LA VEGUERIA DELS PIRINEUS

 

Lluís Marià Vidal i Carreras (Barcelona, 6 de juny de 1842 - 10 de gener de 1922)  retratava l’any 1890, Un carrer d'Organyà amb la serra de Santa Fe al fons. No ho diu però, a la imatge apareix la capella advocada a Santa Josep i Santa Fe.


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/id/740/rec/932

Sembla que la capella estava “ fora d’ordenació “ , i que no estava catalogada com a Bé cultural.

Ens agradarà tenir-ne més noticies a l’email castellardiari@gmail.com

Que   Sant Josep, Santa Fe  i    Sant Antoni de la  Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels  , amazcis, illencs,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits ,  saharauis ... , pescadors , pagesos, ramaders ,..    i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país. 

CASA ALÒS. RIPOLL. EL RIPOLLÈS

 

Lluís Marià Vidal i Carreras (Barcelona, 6 de juny de 1842 - 10 de gener de 1922) retratava, Una casa particular de Ripoll construïda per l'arquitecte Josep Maria Pericas, a Plaça Gran, 22 / Carrer Nou, 1. En  aquella època, era impensable que la Ciutat arribes a ser alhora bressol del jihadisme i de l’extrema dreta.

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/id/10676/rec/951

Es tracta de la  Casa Alòs, també coneguda com la casa del marquès de Dou (  Joaquín María de Alós y de Dou, II Marqués de Dou, Castellterçol,  Moianès, 04 de octubre del 1865  + ? ) , la Casa Dou o el Casino vell , és un edifici a cavall entre l'estil modernisme i el noucentisme ubicat a la Plaça Gran de Ripoll, projectat per l'arquitecte Josep Maria Pericas (Vic, 27 d'agost de 1881 - Vic, 1 d'abril de 1966) l’any 1908 .

A les façanes exteriors combina de forma elegant i equilibrada els elements modernistes –com la torre amb esgrafiats o les obertures curvilínies amb ús de mosaic i maó–, i la simplicitat característica del noucentisme. A la torre hi ha escenificacions d'un ós tant als esgrafiats com al parallamps. L'establiment d'una fàbrica i botiga de fideus a la planta baixa va fer que popularment fos i encara sigui coneguda com cal Fideuer.

L'edifici consta de planta baixa, dos pisos i unes golfes amb finestres seguides, com una reinterpretació del model medieval de casa amb golfes semioberts, molt freqüent a l'època modernista. Diversos elements reforcen la cantonada: els dos portals situats a cada costat, els joc dels tres finestrals, dos amb un balcó i el tercer més ample, les tres finestres del segon pis, la xemeneia que transcorre per la façana com un prisma de maó, la teulada a dos vessants que es deixa veure en aquesta part de l'edifici -la resta de la coberta té un ràfec- i la torreta de remat.

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/4168

Costa evitar l’ús del llenguatge escatològic, quan constates una vegada i altra, les accions maldestres dels enemics de Catalunya, que se’n surten força bé en la seva tasca de dessolar la terra.  

Els catalans som pacients i respectem la voluntat divina , i  com es diu a Romans, 12  ; esperem  que actuï la indignació divina, tal com diu l’Escriptura: A mi em toca de passar comptes, jo donaré la paga,  diu el Senyor.

https://universpatxot.diba.cat/sites/universpatxot.diba.cat/files/historia_dun_gran_projecte_montserrat_sola.pdf

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.


jueves, 16 de mayo de 2024

CASES UNIFAMILIARS A LA PLAÇA PERPINYÀ, 21-23. BANYOLES. EL PLA DE L’ESTANY

 

Llegia que l’autor era Pere Font – no en trobava dades, sou pregats  de fer-nos-en arribar a l’email castellardiari@gmail.com, que s’aixecaven al segle XX.

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/14984

Conjunt d'habitatges que presenten plana baixa i pis. Façana de parament a portell, arrebossat i esgrafiat. A la planta baixa, finestra i porta emmarcada a la part superior per una llinda i motllura que sobresurt a manera d'un trencaaigües. Ornamentació de tipus floral dins d'algun motiu modernista d'aspecte ondulant com els que centren la data de construcció al bell mig de la llinda. A cada cantó de la porta, i sobre un sòcol i a partir d'una primera motllura s'hi conformen sengles columnes helicoidals que ocupen l'intradós de l'obertura de la porta. Al registre superior hi tenim dues obertures en forma de balcó i recollits per una mateixa barana de ferro forjat que presenta un ritme ondulat i de formes convexes i còncaves. Els finestrals es troben coberts, també, el mateix tipus de llinda que les obertures inferiors. Els motius esgrafiats es manifesten dins l'estil i programa de les decoracions murals europees de principis de segle XX i de tipologia neoclàssica. Abans d'arribar a la cornisa, element característic, hi ha una sanefa esgrafiada amb motius florals i dos registres ornamentals geomètrics, ambdues recorren tot el llarg del conjunt d'habitatges. Una cornisa ondulada corona l'edifici. La seva tipologia és de caràcter modernista. La seva superfície simulant "petites escames" de ceràmica de color ens recorda, pel seu tractament, a la teulada de la casa Batlló de l’arquitecte Emili Sala Cortés  (Barcelona, 22 de febrer de 1841 - la Garriga, 7 de juny de 1920), reformada per  l’Antoni Gaudí i Cornet (Riudoms, el Camp jussà de Tarragona, 25 de juny del 1852 - Barcelona, 10 de juny del 1926). Tot el conjunt, malgrat tenir una distribució de volums semblant a l'antiga casa tradicional, difereix, d'altra banda, molt pel que fa a solucions estructurals i decoratives.


Ens agradaria – posats a demanar  – una major concreció en relació a la  data de la seva construcció, i el cognom matern , lloc i data de naixement i traspàs del seu autor, dades mínimes que hom espera trobar en un fitxa de Patrimoni.

Hem baixat tant el nivell, oi?

Banyoles,  etimològicament derivat de  balneol a plural de balneolum "petit bany'; amb el plural reformat, amb -s, quan es perdé la consciència dels plurals neutres (tal com en Empúries, Arbúcies, Blanes, Roses etc

ESGLÉSIA PARROQUIAL DE LES AVELLANES, ADVOCADA A L’ASSUMPCIÓ DE LA MAREDEDÉU. LES AVELANES I SANTA LINYA. LA NOGUERA.

 

Llegia de l’Església de l'Assumpció de la Marededéu de les Avellanes, al terme de les Avellanes i Santa Linya, a la Noguera.

Petita església romànica que apareix documentada per primera vegada al segle XIII, encara que es creu que el seu origen és una mica anterior. Malgrat haver sofert diverses modificacions al llarg de la seva història, encara conserva elements característics dels temples romànics, com el cos d'una sola nau i l'absis semicircular en què llueix una finestra allargada amb arc de mig punt. Les capelles laterals, els murs i la volta es van construir entre els segles XIV i XVII. 


De l'exterior destaca el petit campanar de cadireta, molt més modern, situat sobre la nau.

 


Custodia una talla gòtica de pedra policromada de la Mare de Déu del Remei.



Des del 1906 fins al 1967 s'hi conservaren les despulles dels comtes d'Urgell.

https://www.segre.com/es/sociedad/180302/el-retorno-los-condes-urgell_26990.html

https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/2273199-el-clon-del-panteo-dels-comtes-d-urgell.html

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/22051

Que la Marededéu  i  Sant Antoni de la Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels noguerencs,  Kurds,  amazics ,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits,   saharauis  ... pagesos, ramaders, pescadors, ,   i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

 «A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

martes, 14 de mayo de 2024

IN MEMORIAM DE CUANCA. LLADORRE. EL PALLARS SOBIRÀ.

 

L’ANTONIO GALLARDO I GARRIGA (Barcelona, 18/04/1889 – 16/06/1942), li poso la O al nom, perquè com en el meu cas, en aquella època no es permetia la inscripció al Registre Civil de noms en altres llengües que no fossin el castellà –  ells “ en diuen espanyol – . La Constitució de 1978 però, l’anomena correctament castellà.    Retratava entre 1912 i 1934 – abans de l’alçament dels militars feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC de la II República, Vista general de Cuanca, Lladorre, Pallars sobirà.  En aquells anys la població es situava al voltant dels 600 veïns , es tancava l’any 2023 amb 254 habitants de dret.



https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/628/rec/26

https://www.enciclopedia.cat/gran-enciclopedia-catalana/Lladorre

Al NW del nucli de Tavascan, seguint el curs del riu d’aquest nom, es troben els nuclis o bordes de Graus (on a través d’un canal subterrani una presa porta aigua a la central de Tavascan), Cuanca i Noarre (1.592 metres ), aquest endinsat a la vall homònima afluent a la de Tavascan, nuclis que estan deshabitats.

Aquest sector era molt poblat de bordes, perquè el travessava una important carrerada, com també la zona del riu de Lladorre.

Ens agradarà tenir noticies de Cuanca a l'email castellardiari@gmail.com 

Els catalans som pacients i respectem la voluntat divina , i  com es diu a Romans, 12  ; esperem  que actuï la indignació divina, tal com diu l’Escriptura: A mi em toca de passar comptes, jo donaré la paga,  diu el Senyor.

Costa evitar l’ús del llenguatge escatològic, quan constates una vegada i altra, les accions maldestres dels enemics de Catalunya, que se’n surten força bé en la seva tasca de dessolar la terra. 

https://universpatxot.diba.cat/sites/universpatxot.diba.cat/files/historia_dun_gran_projecte_montserrat_sola.pdf

 El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

«A qui no es cansa de pregar, Déu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

LA PRESÈNCIA DE L’ARCÀNGEL SANT MIQUEL A LA MUNTANYA DE MONTSERRAT.

 

Llegia a : https://totmontserrat.cat/narracio/postals/capella-sant-miquel/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR07zkocc2Egdloz46LE58CnjiTuyklltzSiAgXW1-Qkg2-PF411cPEBjgU_aem_AWBgdnPnwZKH6EQGqDh6UrK8eHa3dR2dYjahaWVlee-1DHfhVJyNVLR9pEt6H0I9LCnRxG06XD7wjSkvUi_mtrWV

Un lloc estimat pels viatgers medievals era el pla de Sant Miquel.

La seva arribada significava que estaven ja a prop del monestir de la Montserrat, advocat a la Marededéu – la denominació Santa, contradiu el Concili d’Efes  que va proclamar solemnement la maternitat divina de la verge. «Mare de Déu» (Theotokos)- .

Una mica més avall es trobava una capella en un indret on la llegenda situa el temple de Venus.

Aquesta capella fou totalment destruïda per la Guerra del Francès

L’any 1895 encara s’hi veien algunes restes de l’antiga capella. 

Josep Batlle,  defensa la tesis que podria tractar-se de Sant Miquel sa Roca, una capella desapareguda als peus de Montserrat

https://www.academia.edu/41502458/Sant_Miquel_sa_Roca_una_capella_desapareguda_als_peus_de_Montserrat?email_work_card=title

.., a l’arxiu Municipal d’Olesa de Montserrat apareix una  procura de l’any 1500 que aporta una mica de llum en relació a la situació de la capella de Sant  Miquel ça Roca: “Joan Calcina del terme de Santa Cecília i procurador del venerable abat de  Santa Cecília, nomena com a procurador especial seu a Gaspar Baronés, de la vila d’Olesa,  per rebre els tributs de la invocació de Sant Miquel de ça Roca al terme de Santa Cecília…”.

Sant Miquel sa Roca va existir al menys des de principis del segle XIV fins a principis del XVI  possiblement en algun lloc prop del mas de la Calcina, restant però de moment la incògnita del  lloc exacte on estava aixecada la capella, perduda i oblidada pel inexorable pas del temps

L’any 1870 s’edificà l’actual capella que fou beneïda el dia de sant Miquel del mateix any per l’abat  Miquel Muntades Romaní  ((Barcelona), 30.XI.1808 – Montserrat (Barcelona), 8.III.1885)

Aquest indret era el lloc on el pare abat del monestir sortia a rebre els visitants importants


La segona postal està datada l’any 1910

https://patrimonicultural.diba.cat/element/capella-de-sant-miquel-1

 Que l'Arcàngel Sant Miquel " Princep de les Milícies Celestials "   i Sant Antoni de la Sitja, ,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels  ,  Kurds,  amazics ,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits,   saharauis  ... pagesos, ramaders, pescadors, ,   i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

 «A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

lunes, 13 de mayo de 2024

IDENTIFIQUEU AQUESTA IMATGE AMB LA MAREDEDÉU DE LA GUARGA/GORGA?. LA NOGUERA.

 

La fotografia de 1921 del  Josep Salvany Blanch, “imatge de la Mare de Déu a l' interior d' una església de Mafet”, podria ser la de Nostra Senyora de la Guarga/Gorga ?


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/bcsalvany/id/6452/rec/1

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2014/05/santuari-de-nostra-senyora-de-la-guarga.html


https://algunsgoigs.blogspot.com/2014/02/goigs-la-mare-de-deu-de-la-gorga.html

Esperem les vostres aportacions a l'email castellardiari@gmail.com 



jueves, 9 de mayo de 2024

CAN PUIGCARBÓ. TIANA. EL MARESME

 

El Josep Maria Toffoli Carbonell, publica una fotografia  de l’any 1930 de Can Puigcarbó de Tiana



 la casa va ser construïda l’any 1850 Antoni Tapit era el primer propietari , l'Isidre Puigcarbó la va comprar l’any 1862.

No tenim dades del mestre d’obres o arquitecte , autor del projecte de la casa. Sou pregats de fer-nos-ho saber a l'email castellardiari@gmail.com 

https://www.poblesdecatalunya.cat/element.php?e=1965

En el mapa de Patrimoni llegia; A principis del segle XX (?) , el senyor Antoni Tapit va començar a construir-la: La primera propietat que es coneix és la d'Isidre Puigcarbó, com es fa palès en les inicials I.P.  Dorotea Arevillega, vídua de Salinas, li comprà i ha passat en herència fins l'actual propietària, la sra. Soledat Gibert. També coneguda com a Can Salines o Can Gibert.

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/9184

Ens agradarà tenir noticia  a l’email castellardiari@gmail.com , del cognom matern, i del lloc i data de naixement i traspàs de l’ Isidre Puigcarbó, que potser és el mateix que  va comprar aquest, mitjançant subhasta pública dels béns eclesiàstics del Convent de Santa Caterina  l’any 1838 , l’edifici Gombau, 1

http://cartaarqueologica.bcn.cat/979

https://masies.juntstiana.cat/la-riera/

A Catalunya  en l'àmbit del Patrimoni Històric, son pocs i cadascú va a la seva.  El Fons Estudi de la Masia Catalana, es va aturar per l'alçament dels militars feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC de la II República, perquè no s'ha continuat ?. 

Tot el material del  blog https://coneixercatalunya.blogspot.com/    està disponible lliurement

Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

miércoles, 8 de mayo de 2024

IN MEMORIAM. CONVENT DE SANT FRANCESC D’ASSÍS. CERVERA. LA SEGARRA

 

Mossèn,  Eduard Royo Crespo (1887-1977), retratava el  segon convent dels franciscans a Cervera, després ocupat pels mínims, i desaparegut en els dies foscos que seguien a l’alçament dels militars feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC  de la II República


https://www.historia.ad/wp-content/uploads/2023/01/10visionsexcursionismecatala_CS.pdf

https://www.monestirs.cat/monst/segar/sa02fran.htm

El Josep SalvanyBlanch, retratava parcialment la façana l’any 1913

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/bcsalvany/id/1211/rec/90

Ens agradarà rebre una imatge de Mossèn,  Eduard Royo Crespo (1887-1977) a l’email castellardiari@gmail.com

Sant Andreu i Sant Antoni de la Sitja, ,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels segarrencs ,  Kurds,  amazics ,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits,   saharauis  ... pagesos, ramaders, pescadors, ,   i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

 «A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

EXISTEIX ENCARA EL MAS DE JUANET A POMAR?. LA RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA

 

Josep Danés i Torras (Olot, 1891-ibídem, 1955) retratava, Vista general del Mas de Juanet a Pomar, Ribera d’Ondara. La Segarra.



https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/7908/rec/3

No sabia trobar – si existeix- el Catàleg de Masies de Ribera d’Ondara, per tant desconec si encara existeix, o si conserva el mateix nom, sou pregats de fer-nos-ho saber a l’email castellardiari@gmail.com

Havíem publicat de Ribera d'Ondara : 

SANT SALVADOR DE BRIANÇÓ. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2024/05/sant-salvador-de-brianco-ribera-dondara.html

PORTALS DE GRAMUNTELL

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2012/10/portals-de-gramuntell.html

ESGLESIA ‘NOVA’ DE SANT PAU DE NARBONA. POMAR. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2013/12/esglesia-nova-de-sant-pau-de-narbona.html

TURÓ DE MONTLLEÓ. MOSTRA DE L’ABANDÓ DE LA SEGARRA INFINITA.

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2010/07/turo-de-montlleo-mostra-de-labando-de.html

IN MEMORIAM DE L’ERMITA DE SANT ROMÀ DE RUBINAT, LA RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA DESSOLADA.

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2023/07/in-memoriam-de-lermita-de-sant-roma-de.html

CAPELLA DEL PARE CLARET. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2013/04/capella-del-pare-claret-ribera-dondara.html

MAREDEDÉU DE LA SALUT DE LA SISQUELLA. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA.

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2013/11/marededeu-de-la-salut-de-la-sisquella.html

ESGLÉSIA DE LA NATIVITAT DE SANTA MARIA DE MONTFAR. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2013/12/esglesia-de-la-nativitat-de-santa-maria.html

CASTELL DE TIMOR. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA. CATALUNYA

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2015/10/castell-de-timor-ribera-dondara-la.html

AJUNTAMENT I ANTIGUES ESCOLES PÚBLIQUES DE SANT ANTONI I VILANOVA. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA. CATALUNYA

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2015/10/ajuntament-i-antigues-escoles-publiques.html

ANTIGUES ESCOLES PÚBLIQUES DE SANT PERE DELS ARQUELLS. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA. CATALUNYA

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2015/10/antigues-escoles-publiques-de-sant-pere.html

SANT PERE DELS ARQUELLS I SEVA CELESTIAL ESQUADRILLA D’AVIONS. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA.

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2020/05/sant-pere-dels-arquells-i-seva.html

MAS CLARET. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2013/03/mas-claret-ribera-dondara-la-segarra.html

ESGLÉSIA DE SANT ROC DE LLINDARS. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2013/10/esglesia-de-sant-roc-de-llindars-ribera.html

ERMITA DE SANT ISIDRE. SANT ANTOLÍ. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2016/01/ermita-de-sant-isidre-sant-antoli.html

ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA MARIA DE SANT ANTOLÍ I VILANOVA. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA. CATALUNYA

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2015/10/esglesia-parroquial-de-santa-maria-de.html

SANT JAUME DE TIMOR. TESTIMONI EXCEPCIONAL DE L’ABANDÓ DEL PATRIMONI HISTÒRIC I CULTURAL DE LA SEGARRA.

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2020/08/sant-jaume-de-timor-testimoni.html

ESGLÉSIA DE RUBINAT, ADVOCADA A LA MAREDEDÉU, MAL DITA “ SANTA MARIA”. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2023/07/esglesia-de-rubinat-advocada-la.html

AIGÜES DE RUBINAT. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA. CATALUNYA

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2013/10/aigues-de-rubinat-ribera-dondara-la.html

QUE EN SABEU DELS EDIFICIS QUE HI HA EN EL CAMI FINS A LA TORRE SECUNDINO GORGOT FELIÚ?. RUBINAT. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA MÉS DESCONEGUDA

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2023/07/que-en-sabeu-dels-edificis-que-hi-ha-en.html

SANTA MARIA DE GRAMUNTELL

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2012/09/santa-maria-de-gramuntell.html

TENIU DADES DEL SENYOR ANÒNIM DE BARCELONA QUE ES FEIA CÀRREC DE LES DESPESES DE CONSTRUCCIÓ DE L’ERMITA DE LA PROVIDÈNCIA AL MAS CLARET AL TERME DE LA RIBERA D’ONDARA?. I DE L’AUTOR/S DE LES PINTURES MURALS?.  LA SEGARRA

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2024/05/teniu-dades-del-senyor-anonim-de.html

NOVES DADES SOBRE LA POSSIBLE AUTORIA DE LA TORRE SECUNDINO GORGOT FELIÚ, MAL DITA “ LA TORRE DELS FRANCESOS. RUBINAT. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA

https://diaridecastellardelvalles.blogspot.com/2023/07/noves-dades-sobre-la-possible-autoria.html

LE CHÂTEAU SISQUELLA, RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA, LLEIDA

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2013/10/le-chateau-sisquella-ribera-dondara-la.html

ESCUT DE LLINDARS. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2013/10/escut-de-llindars-ribera-dondara-la.html

ESGLESIA DE SANT PAU DE NARBONA. POMAR. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2013/10/esglesia-de-sant-pau-de-narbona-pomar.html

CAPELLA DE SANT MIQUEL ARCÀNGEL DE MONTPALAU. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA. CATALUNYA

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2015/09/capella-de-sant-miquel-arcangel-de.html

LA TORRE DE LES AIGÜES ( MAL DITA DELS FRANCESOS ) AL TERME DE RUBINAT. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. CATALUNYA

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2013/10/la-torre-de-les-aigues-mal-dita-dels.html

LA CARA DE L’ESGLÉSIA DE LA NATIVITAT DE SANTA MARIA DE MONTFAR. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA, LLEIDA

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2013/10/la-cara-de-lesglesia-de-la-nativitat-de.html

SANT JORDI DELS HOSTALETS. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. CATALUNYA

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2013/06/sant-jordi-dels-hostalets-ribera.html

DESCOBERTA DE LA PLAÇA MAJOR DE SANT PERE DELS ARQUELLS. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA. LLEIDA

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2019/12/descoberta-de-la-placa-major-de-sant.html

ESGLÉSIA PARROQUIAL DE GRAMUNTELL ADVOCADA A L’ASSUMPCIÓ DE LA MAREDEDEU. RIBERA D’ONDARA. LA SEGARRA

https://diaridecastellardelvalles.blogspot.com/2022/09/esglesia-parroquial-de-gramuntell.html

 Ho enviarem amb prec de publicació a :

 La Veu de la Segarra     

laproductora@telefonica.net

Associació Segarra Actualitat

redaccio@revistasegarra.com