Tenia ocasió de veure una imatge del pont des de la llera del riu, i com acostumo feia una petita recerca amb el desig de trobar informació d’aquesta infraestructura situada a la carretera de Caldes de Montbui, damunt del riu Ripoll.
Està format per set arcs de mig punt recolzats en sis grans pilars rectangulars, amb tres repeus. Damunt dels arcs hi ha un fris decoratiu, de banda i banda, amb petits relleus de cubs. El material de construcció emprat a l'obra fou: el maó per als arcs i els pilars, la pedra calcària (arrodonida als costats menors) per a la base, i pedra conglomerada per a la massa del pont.
L'adaptació del pont a les necessitats actuals ha fet que la superfície de trànsit sigui més ampla que la base (a causa de l'ampliació de la carretera).
Les obres del pont es van iniciar l'any 1862, en el moment de construcció de la carretera a Caldes de Montbui. Fou projectat per l'enginyer Elzeari Boix i construït per Josep Antoni Obrador Poch. El 31 de gener i el 6 de març del 1864 es van celebrar les cerimònies d'inauguració. La Diputació havia fet col•locar, als estreps de la banda de migdia, dos escuts de marbre, de Sabadell i de la província i, al nord, dues làpides commemoratives, amb una dedicatòria a la reina Isabel II. Durant els fets del 1868, l’anomena’t Sexenni revolucionari 1868-1874 , en que Espanya va conèixer una monarquia constitucional amb un rei estranger (Amadeu I) i una república (per primera vegada en la seva història ), aquestes peces van ser destruïdes. Val a dir que per a molts aquella fou l'etapa més democràtica del segle XIX, imagineu-vos com devien anar les coses, abans i desprès.
No trobava cap dada dels anys 1936-1939; imagino que això vindria a confirmar que el pont no patir cap dany significatiu com a conseqüència del conflicte bèl•lic.
Com sempre sou pregats d’adreçar-vos amb les vostres aportacions a l’email coneixercatalunya@gmai.com
No hay comentarios:
Publicar un comentario