lunes, 30 de agosto de 2021

ESGLÉSIA PARROQUIAL DE L’ALBIOL, ADVOCADA A L’ARCÀNGEL SANT MIQUEL. EL CAMP JUSSÀ DE TARRAGONA

 

El Raul Pastó Ceballos publica una fotografia de l’església parroquial de l’Albiol, al Camp jussà de Tarragona, advocada a l’Arcàngel Sant Miquel  - el  topònim que apareix ja  en la documentació del segle XII,  és d’origen incert,  hom pensa però, que  prové del llatí ALVEOLUconca petita’.

 



Es un edifici d'una sola nau amb capelles obertes entre els contraforts. Està formada per tres trams amb presbiteri. Coberta de volta de canó i teulada a doble vessant.


Torre del campanar als peus a l'esquerra de planta quadrangular.


 El Portal major és una arcada adovellada de mig punt amb dues columnes clàssiques a cada costat.


A la part superior de la porta hi ha una fornícula buida sense imatge.


Coronació superior amb frontó triangular.


Hom pensa que s’aixecava  probablement  l’any 1654, després de la destrucció del Castell.


A la clau de la portalada figura la data 1791, que correspon probablement a una reforma de la construcció.


A l'interior, l'altar major procedeix del convent de Sant Francesc de Reus i disposa també d'una talla de l’Arcàngel Sant Miquel del segle XVIII.


 L'altar es va comprar al 1826, davant l'oferiment de fra Magí Cases a Josep Ferrer, per un cost total de 236 lliures i 4 sous.


https://www.albiol.cat/CAT/actividad/lesglesia-parroquial-de-sant-miquel/227/permanente


https://coneixercatalunya.blogspot.com/2020/03/esglesia-parroquial-de-lalbiol-advocada.html


Avui em confirmava el traumatòleg que malgrat les molèsties i dolors, l’evolució dels danys que patia en la caiguda del dia 9-07-2021, és la normal, aviat començaré la rehabilitació, i tinc confiança poder retornar aviat a fer les meves sortides per Catalunya.




Tant aviat com sigui possible aniré a l’Ajuda de Balenyà.

domingo, 29 de agosto de 2021

ESGLÉSIA DE LA MAREDEDÉU , MAL DITA SANTA MARIA. TALLÓ. BELLVER DE CERDANYA. LA VEGUERIA “ IN PECTORE” – FINS QUAN SENYOR ? – DELS PIRINEUS talló

 

El Jordi Vila Juncá, sherpa emèrit dels Pirineus,  que exerceix de notari gràfic, narrador visual,  en diu Facebook, de les terres de l’Urgell sobirà i les comarques confrontades,  i l’Antonio Mora Vergés establien una joint venture, el Jordi Vila Juncá aporta les imatges, i , l’Antonio Mora Vergés fa la recerca d’informació, i confegeix la publicació que es penjarà en un blog, i al ensems us esperonem a compartir-la  amb TOTS  els mitjans informatius,  locals, comarcals, provincials, nacionals, de tot signe i  “color polític “  perquè en valorin la seva publicació,  en matèria de divulgació del Patrimoni històric de Catalunya, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?

 

En aquesta ocasió publica una fotografia l'església  de Talló, advocada a la Marededéu, mal dita  Santa Maria, al  terme de Bellver de Cerdanya, a la Vegueria “In Pectore” dels Pirineus,  sembla  - més enllà de les “ taules de diàleg “ – que fins que el bon Déu, tingui pietat dels catalans, i ens retorni la llibertat.



Sóc, ho confesso, un marià irredempt, i reivindico  contra el mal costum introduït per les  forces d’ocupació,  que en la llengua catalana,  la forma correcta per designar a la Verge Maria – en qualsevol de les seves advocacions – és Marededéu, i no SANTA MARIA,  amb tot els respecte a les – poques – Santes reconegudes per l’església Catòlica;  el seu rol –per dir-ho de forma políticament correcta -  és “ prescindible” ,  no certament però, el de la Marededéu, sense ella no existiria ni el cristianisme, ni l’església catòlica, ni cap confessió que tingui a Jesucrist com a fonament.

La Rosa Maria Asensi i Estruch , l’ Antoni Pladevall i Font el Maties Delcor  Alexis (Palau de Cerdanya, 1919 — Montpeller, 20 d'agost del 1992) l’Enric Ventosa i Serra, el   Josep Gallart i Fernández, el  Joan Menchón i Bes ,l’ Oriol Mercadal i Fernández , la  Carme Subiranas  Fàbregas .  Anscari M. Mundó i Marcet (Barcelona, 29 de juny de 1923 — Barcelona, 25 de desembre de 2012) , la  Sara Aliaga i Rodrigo i el Jordi Campillo i Quintana. N’escriuen a :

https://www.enciclopedia.cat/ec-catrom-0709101.xml?destination=node/945723


Església de grans dimensions, constituïda per dues estructures diferents: l’absis, potser de mitjan segle XI, i la nau, construïda posteriorment, el primer tram de la qual, corresponent a l’actual presbiteri, fa de zona de transició.


La planta de la nau és notable per la seva forma de trapezi regular, amb el costat dels peus una meitat més ample que el de la capçalera.

 

L’absis és molt alt, llis per dintre i decorat per fora amb un fris d’arquets cecs de bastant relleu, tangents i sostinguts per senzilles mènsules triangulars. La paret de l’absis, d’un metre i mig de gruix, és de pedres mitjanament escairades, posades en filades horitzontals, i grans junts entre elles. Tres finestres il·luminen l’interior: són de doble esbiaixada i tenen l’extradós de l’arc peraltat, en augmentar l’alçada de les dovelles des de l’arrencada fins a la clau, i doblat per un arc de pedres primes. Les finestres s’obren en un nivell molt alt del cilindre absidal, coincidint el centre de l’arc amb l’arrencada de la volta de quart d’esfera. L’arc pre-absidal és molt poc profund.

 

Davant de l’arc pre-absidal hi ha el presbiteri, un espai molt més alt que l’absis, cobert amb volta de canó de perfil semicircular. El presbiteri es comunica mitjançant una arcada a cada costat amb un envà i la porta que dóna accés al campanar, situat al nord, i amb la sagristia, situada a migdia. La paret oest de la sagristia és de la mateixa època que la nau, tal com s’ha posat de manifest en el curs de les excavacions realitzades el 1993. Presenta una porta i una finestra del mateix tipus que hem vist abans, amb l’extradós de l’arc peraltat i un arc de poc gruix doblant el primer. La diferència d’alçades entre la volta del presbiteri i la de l’absis deixa un frontó bastant alt, amb espai per a un ull de bou. Per l’oest, el presbiteri delimita un arc toral rectangular que s’inicia en un basament en forma de “T”, que és indici d’un canvi de plans constructius.

 

La nau és de construcció diferent. És més baixa que el presbiteri, almenys ara, i el seu aparell és millor que el de l’absis, amb carreus bastant regulars i ben escairats, de mides petites i junts estrets. És dividida en quatre trams per arcs torals, amb els corresponents contraforts semicirculars a l’exterior. El sosteniment de la volta de la nau devia tenir dificultats i es reforçaren les parets amb arcs formers, a cada banda, del mateix gruix que els brancals dels arcs torals, que quedaren englobats dintre els pilars dels formers. La volta original de la nau no s’ha conservat i ara el sostre és una volta d’obra cuita sota una coberta de fusta, amb llosat de pissarra. Aquesta volta tapa els allargats finestrals laterals que hi ha a cada costat de la nau per donar-li una bona il·luminació. El nivell del terra de la nau és tres graons més baix que el del presbiteri, i quatre més baix que el del terreny exterior. També la porta lateral oberta al mur de migdia resta a un nivell més alt que la nau, i sense escala per baixar. Él nivell primitiu de la nau sembla que era el mateix que el del presbiteri actual.

Els contraforts exteriors dels murs no són gaire habituals en l’arquitectura romànica catalana, però no hi ha dubte que els de Talló foren construïts juntament amb les parets, perquè estan ben imbricats. Per la seva raresa i la forma de semicolumna que tenen, criden més l’atenció i resulten un bon element decoratiu. Però potser també són indici d’una construcció d’època més avançada.

 

La disposició del frontispici difereix de la tradicional. Una porta de bones dimensions és l’entrada principal al temple. L’arc és del tipus d’extradós peraltat, emmarcat per un segon arc de pedres primes i llargues. Un porxo construït molt més tard, que va de costat a costat de la façana de ponent, abriga la porta. Damunt seu hi ha un gran ull de bou sense filigrana i una finestra allargada a cada costat, de les mateixes característiques que les altres. S’acaba la façana de ponent amb una petita espadanya al mig.


El campanar, del final del segle XVII, és una torre de tres cossos sobreposats, de 22 m d’alçada, sense comptar la torratxa, que té una pedra gairebé al capdamunt on hi ha gravada la data del 1697.

 

Entrant a l’església, a mà esquerra, després de baixar els quatre graons de l’escala, es troba el sepulcre de pedra del canonge Ramon de Morer, mort el 1307, ardiaca de Cerdanya i persona destacada de la seva època. Al costat es guarda una pica baptismal d’immersió vuitavada.


En aquesta església es venera la Mare de Déu de Talió, una bella talla romànica sedent del segle XIII. La Mare de Déu fa 89 centímetres  d’altura i el Nen Jesús, que fa 49 centímetres , és remarcablement alt.




La Mare de Déu seu en un tron, els quatre muntants del qual, de secció quadrada, porten al capdamunt un adornament de forma polièdrica. Als muntants hi ha pintades imitacions de pedreria. El setial té la particularitat que l’espai entre els pilars és buit. El cap de la Mare de Déu és allargat i cobert amb un vel que li cau sobre les espatlles en plecs regulars. La túnica li baixa folgadament fins als peus i forma tres grups de plecs simètrics, i les sabates, punxegudes, descansen en una mena de marxapeu en forma de bisell. Porta també un mantell en forma de casulla. L’Infant seu al mig de la falda de la Mare i porta cenyida al front una corona adornada de lliris estilitzats. Porta una túnica semblant a la de la Mare i un mantell en forma de toga, alça la mà dreta —que probablement ha estat restaurada, ja que té els dits recollits i no en actitud de beneir, com és costum—, i no porta cap llibre a la mà esquerra, que té lleugerament oberta. El grup escultòric pertany al mateix tipus iconogràfic que el de Bastanist, però sembla una mica més recent i podria datar-se del començament del segle XIII (Cook - Gudiol, 1950, pàg. 318).


La descripció que fa Narcís Camós (Girona, 1621 — Barcelona, 1664), de la Mare de Déu de Talló difereix en alguns detalls de la que hem donat suara, fins al punt que caldria preguntar-se si es tracta de la mateixa imatge. Efectivament, segons aquest autor, la Mare de Déu porta a la mà dreta una fruita —“un pomico colorado”— i a la mà esquerra de l’Infant hi ha un llibre obert col·locat força per sobre del seu genoll esquerre. Tot amb tot, l’alçada de la talla, que, segons Narcís Camós, és de quatre pams, correspon aproximadament a les mides que abans hem donat (Camós, 1657; hi ha una reedició del 1949). Cal suposar, doncs, que les diferències entre l’escultura que Narcís Camós va contemplar al segle XVII i la que actualment existeix són degudes a una restauració del segle XIX, mencionada per Josep Maria Martí i Bonet (Terrassa, Vallès Occidental, 15 de juny de 1937 ) (Martí, 1927, pàg. 73). A la part posterior de la imatge hom pot llegir el nom de Casanoves, que en fou el restaurador.


Quan començava l’exercici de la professió d’advocat, preguntava a un savi procurador, si l’extensió dels meus escrits, era correcta o un xic excessiva la seva resposta en llengua castellna – recordeu allò que deia el “ rei mentider “ – em deixava tranquil “ lo que abunda, no daña “ .


De Santa Maria de Talló se’n ha escrit molt i bé, sortosament però, sempre hi haurà qui en faci una primera lectura, oi?.


http://coneixercatalunya.blogspot.com/2011/06/santa-maria-de-tallo-la-catedral-de-la.html


http://coneixercatalunya.blogspot.com/2011/06/santa-maria-de-tallo-la-catedral-de-la.html


Llàstima que aquest zel – del tot encomiable – no s’hagi esmerçat a Bellver de Cerdanya i per bona part de Catalunya, en la recuperació de la memòria històrica de les escoles anteriors i/o coetànies a la dictadura franquista.


L’ombra del franquisme és allargada, oi?.


Us esperonem a compartir aquesta entrada  amb TOTS  els mitjans informatius,  locals, comarcals, provincials, nacionals, de tot signe i  “color polític “  perquè en valorin la seva publicació,   recordeu SEMPRE  que  en matèria de divulgació del Patrimoni històric, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?.

 

 

sábado, 28 de agosto de 2021

CAL MANXOT , LA SEVA CAPELLA ADVOCADA A LA MAREDEDÉU DEL ROSER I ALTRES “ TRESORS DESCONEGUTS” DE BELLVER DE CERDANYA. VEGUERIA “ IN PECTORE “ – FINS QUAN SENYOR? – DELS PIRINEUS.

 

El Jordi Vila Juncá, sherpa emèrit dels Pirineus,  que exerceix de notari gràfic, narrador visual,  en diu Facebook, de les terres de l’Urgell sobirà i les comarques confrontades,  i l’Antonio Mora Vergés establien una joint venture, el Jordi Vila Juncá aporta les imatges, i , l’Antonio Mora Vergés fa la recerca d’informació, i confegeix la publicació que es penjarà en un blog, i al ensems us esperonem a compartir-la  amb TOTS  els mitjans informatius,  locals, comarcals, provincials, nacionals, de tot signe i  “color polític “  perquè en valorin la seva publicació,  en matèria de divulgació del Patrimoni històric de Catalunya, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?

  

En aquesta ocasió m’enviava imatges del Mas de Cal Manxot i la seva capella advocada a la Mare de Déu del Roser,  situada a  Santa Eugènia de Nerellà, al terme municipal de  Bellver de Cerdanya






Important mas, encara actiu,  que no sabia localitzar al Catàleg de Bens a Prtotegir :


https://www.bellver.org/actualitat/projectes-municipals/pla-dordenacio-urbana-poum

 

file:///C:/Users/Usuario/Pictures/POUM%20BEL_AP_Cataleg%20de%20b%C3%A9ns%20a%20protegir.pdf


Llegia que apareix documentat des del segle X , el nom de Magnarice o Mannyariu.


L'edifici principal és una amplia torre quadrangular, en el centre del conjunt de planta baixa i tres pisos, adossades al qual es troben les altres dependències.


Conserva una antiga capella dedicada a la Mare de Déu del Roser.


 Per aquest indret hi passava el camí que es dirigia a Sant Jaume o Santiago de Compostela.


http://invarquit.cultura.gencat.cat/Cerca/Fitxa?index=0&consulta=&codi=7636


https://www.enciclopedia.cat/ec-gec-0008920.xml

 

En la meva recerca per  :

 https://www.bellver.org/actualitat/projectes-municipals/pla-dordenacio-urbana-poum


trobava imatges força  interessants de les que confio que algun bellverenc/ bellverenca  ens podrà la història a l’emial castellardiari@gmail.com

Escola d’Eller







Sense dades


Escola de Bor




Sense dades


Escola d’Ordèn





Sense dades

L'Estudi  d’Olià.




(1931 - entre 1964 i 1966) fou un antic col·legi localitzat a l'entitat de població d'Olià, que pertany al municipi de Bellver de Cerdanya.


Fou un col·legi dels tres pobles germans (Olià, Nas i Santa Eugènia de Nerellà).


L'edifici és localitzat a l'entrada del poble d'Olià.


És un edifici rectangular de dues plantes, en bon estat de conservació construït amb totxana, arrebossat i pintat, pel que respecta la teulada s'ha utilitzat teula àrab. A la primera planta s'hi donava classe, era una aula única. A la planta superior hi havia l'allotjament del professor/a.


Us esperonem a compartir aquesta entrada  amb TOTS  els mitjans informatius,  locals, comarcals, provincials, nacionals, de tot signe i  “color polític “  perquè en valorin la seva publicació,   recordeu SEMPRE  que  en matèria de divulgació del Patrimoni històric, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?.

 

 

miércoles, 25 de agosto de 2021

IN MEMORIAM DE LA CAPELLA DEL SANT CRIST PROMOGUDA PER L’ANNA GARI. CARDEDEU. EL VALLÈS ORIENTAL

 

L’enciclopèdia ens diu a :

https://www.enciclopedia.cat/ec-gec-0014876.xml

Entre Can Ribes i Can Sila, a migdia del terme, vora la riera de Cànoves, hi ha una capelleta amb el Sant Crist, que fou feta erigir per la devota Anna Garí el 1737.  Ens agradarà tenir noticia del cognom matern i del lloc i data de naixement i traspàs de l’ Anna Garí a l’email castellardiari@gmail.com





Tomàs Balvey i Parés (Cardedeu, 1790 — Barcelona, 26 de novembre de 1852) no fa esment d’aquesta capella del Sant Crist, que figura com  “de Can Ribes”, amb l’indicador S-16, a ANNEX01_CLAU_S_SINGULARS.pdf

https://canribesconcept.com/historia/


Hi havia un plafó ceràmic en el que estaven representats una Marededéu dels Dolors amb el Crist a la falda al centre, un Sant Isidre a la dreta i una Santa Anna i la verge a l’esquerra, que algú va espoliar.


 L’ajuntament de Cardedeu, pot afegir aquest estropici a la llarga llista de pèrdues irreversibles en l’àmbit patrimonial que s’acumulen des Consistoris de la dictadura franquista,  fins als d’aquesta “democraciola” vergonyant.

martes, 24 de agosto de 2021

PONT DE GERRI DE LA SAL SOBRE LA NOGUERA PALLARESA. EL PALLARS SOBIRÀ. LA VEGUERIA "IN PECTORE" - FINS QUAN SENYOR ?- DELS PIRINEUS.

El Jordi Vila Juncá, sherpa emèrit dels Pirineus,  que exerceix de notari gràfic, narrador visual,  en diu Facebook, de les terres de l’Urgell sobirà i les comarques confrontades,  i l’Antonio Mora Vergés establien una joint venture, el Jordi Vila Juncá aporta les imatges, i , l’Antonio Mora Vergés fa la recerca d’informació, i confegeix la publicació que es penjarà en un blog, i al ensems us esperonem a compartir-la  amb TOTS  els mitjans informatius,  locals, comarcals, provincials, nacionals, de tot signe i  “color polític “  perquè en valorin la seva publicació,  en matèria de divulgació del Patrimoni històric, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?


En aquesta ocasió pública fotografies del pont de Gerri de Sal que és l’únic accés des del poble al Monestir.




Llegia que es pot datar al segle XI, i que originàriament es va aixecar amb la tecnologia romànica.


En l'època medieval  era l'únic accés al camí de Baén i cap a l'Alt Urgell.

 

 És un pont d'una sola arcada de mig punt amb els muntants originals assentats sobre la roca a banda i banda del riu.

 

 Pràcticament la totalitat de l'arc i tota la zona alta de pas és de construcció més recent, degut a les nombroses reparacions que ha sofert al llarg del temps.

 

Des del pont es contempla una vista magnífica del riu Noguera Pallaresa i del poble de Gerri.


Els voltants d’aquesta infraestructura han esdevingut un  lloc d’esbarjo.



Joan Coromines i Vigneaux [ (Barcelona, 21 de març de 1905 - Pineda de Mar, Maresme, 2 de gener de 1997) defensa un origen descriptiu del topònim Gerri, (obert, exposat), atés que la població  està ubicada  en un dels trams oberts, exposats al sol i al venta la vall de la Noguera Pallaresa

 


Us esperonem a compartir aquesta entrada  amb TOTS  els mitjans informatius,  locals, comarcals, provincials, nacionals, de tot signe i  “color polític “  perquè en valorin la seva publicació,   recordeu SEMPRE  que  en matèria de divulgació del Patrimoni històric, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?.


martes, 17 de agosto de 2021

SANT ROMÀ DE VILA. PARRÒQUIA D’ENCAMP. ANDORRA

 El Jordi Vila Juncá, sherpa emèrit dels Pirineus,  que exerceix de notari gràfic, narrador visual,  en diu Facebook, de les terres de l’Urgell sobirà i les comarques confrontades,  i l’Antonio Mora Vergés establien una joint venture, el Jordi Vila Juncá aporta les imatges, i , l’Antonio Mora Vergés fa la recerca d’informació, i confegeix la publicació que es penjarà en un blog, i al ensems us esperonem a compartir-la  amb TOTS  els mitjans informatius,  locals, comarcals, provincials, nacionals, de tot signe i  “color polític “  perquè en valorin la seva publicació,  en matèria de divulgació del Patrimoni històric de Catalunya, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?

 

En aquesta ocasió m’enviava fotografies de l’església de Sant Romà de Vila , a la  Parròquia d'Encamp.







Originàriament romànica, aquesta església conserva ben poca cosa d’aquell primer edifici: possiblement només la paret de la nau on hi ha la porta d’entrada i una part de les altres. En tot cas la paret de ponent té dues finestres quadrades que difícilment poden correspondre al període que ens interessa. En aquesta mateixa paret hi ha un campanar d’espadanya.

 

Un element que sí que deu pertànyer a l’església romànica és la base d’un absis semicircular, damunt el qual se’n construí un altre de forma trapezoïdal en època incerta, seguint la mateixa sort que el veí temple de Sant Marc i Santa Maria.

 

La coberta actual de la nau és feta amb un enllatat de fusta amb lloses al damunt i segurament així fou l’original. Les pedres de les parets no són triades i estan col·locades de manera molt irregular. L’argamassa és de morter de calç.

 

Es fa difícil d’establir una cronologia per a la construcció d’aquesta església, però sembla raonable la seva vinculació a les formes rurals de l’arquitectura del segle XII.


Procedent d’aquesta església, el Museu d’Art de Catalunya, de Barcelona, conserva, catalogada amb el número 15 875 d’inventari, una taula d’altar d’època romànica, amb el frontal i els dos laterals. Els muntants posteriors dels laterals actualment es conserven al dipòsit del Patrimoni Artístic Nacional d’Andorra, que són catalogats amb els números d’inventari M 159, F/378 l’esquerre, i M 169, F/379 el muntant dret.




Aquesta decoració constitueix un dels pocs exemplars complets que ens han pervingut.

https://www.enciclopedia.cat/ec-catrom-0647101.xml


Sant Romà, fou un màrtir que va donar la seva vida per seguir Jesús, durant la persecució de Dioclesià (segle. IV) al  que li van tallar la llengua perquè no seguís exhortant a convertir-se al cristianisme als pagans. El miracle que se li atribueix és que malgrat això va continuar parlant i predicant Jesús.




https://www.elalmanaque.com/santoral/noviembre/18-11-roman.htm


Algú ens hauria d’explicar com arriba i es consolida la devoció per Sant Romà fins aquestes terres, oi?

Us esperonem a compartir aquesta entrada  amb TOTS  els mitjans informatius,  locals, comarcals, provincials, nacionals, de tot signe i  “color polític “  perquè en valorin la seva publicació,   recordeu SEMPRE  que  en matèria de divulgació del Patrimoni històric de Catalunya, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?.


lunes, 16 de agosto de 2021

QUE EN SABEU DEL VILAR DE CANILLO?. L’ANDORRA DESCONEGUDA

 

El Jordi Vila Juncá, sherpa emèrit dels Pirineus,  que exerceix de notari gràfic, narrador visual,  en diu Facebook, de les terres de l’Urgell sobirà i les comarques confrontades,  i l’Antonio Mora Vergés establien una joint venture, el Jordi Vila Juncá aporta les imatges, i , l’Antonio Mora Vergés fa la recerca d’informació, i confegeix la publicació que es penjarà en un blog, i al ensems us esperonem a compartir-la  amb TOTS  els mitjans informatius,  locals, comarcals, provincials, nacionals, de tot signe i  “color polític “  perquè en valorin la seva publicació,  en matèria de divulgació del Patrimoni històric, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?


En aquesta ocasió publica una fotografia, magnifica, com totes les seves; el Vilar de Canillo . Canillo. Andorra .




El diccionari català recull a l’entrada Vilar; Mas important que comprenia diverses edificacions. Llogaret o veïnat.


Claude Benet, afegeix comentaris:

havia sigut una casa forta que encara manté personalitat.


També l’Anthony Andguid:

Claude Benet fou una escola tambe ? Aqui jo no estic molt segur, he escoltat aquest informació, però,  res de segur.


L’Antonio Mora Vergés, deia; Claude Benet.  Andorra documenta poc i malament el patrimoni històric.

A Catalunya hi havien mestres de sequer. No en trobava cap referència a Andorra.

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2016/02/in-memorian-dels-mestres-de-sequer.html?fbclid=IwAR2zyjjngfThlAXRKcD0XLP7K9ywdO99Ph96hvNH9NYMgrWy6u3m_6Gyptk


Claude Benet, contestava; moltes gràcies per aquesta aportació Antonio, molt interessant. cert que cal valorar el treball abnegat de molts mestres que feien allò que podien. En vaig conèixer algun aquí a Andorra. Si faltaven de formació aportaven molta educació. també és cert que Andorra relata poc i sovint malament el seu passat patrimonial, una llàstima.


L’Antonio Mora Vergés,  concloïa; Claude Benet,  sempre es pot esmenar, només cal que els andorrans ho vulguin fer.


Esperem les vostres aportacions a l’email castellardiari@gmail.com


Us esperonem a compartir aquesta entrada  amb TOTS  els mitjans informatius,  locals, comarcals, provincials, nacionals, de tot signe i  “color polític “  perquè en valorin la seva publicació,   recordeu SEMPRE  que  en matèria de divulgació del Patrimoni històric, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?

 

IN MEMORIAN DELS FRANCISCANS CAPUTXINS D’OLOT. LA GARROTXA

 

Matias En Mais Castanyer publica una fotografía OLOT CONVENTO DE P. P. FRANCISCANOS ATV ANGEL TOLDRA VIAZO

https://www.monestirs.cat/monst/garrot/gt08capu.htm?fbclid=IwAR03HMT0ffzEd94PC1TsJQBTNUvrLwwA1xchOsdQtpvJLe7x99wosRa7Vj8

L'any 1884 es va produir el retorn d’aquest orde a Olot i ja el 1885 es va posar la primera pedra d'un nou establiment, ara a la carretera de Santa Pau, prop del Fluvià. L'any següent van arribar els primers frares. El 1936 fou incendiat pels revolucionaris.

 



L’any  1943 s'inaugurà de bell nou l’església, dedicada al Sagrat Cor.






Des del 1972 no mantenen cap comunitat a Olot, i han cedit l'ús de l'església com a parròquia i els espais del convent a una escola.


Aneu a Olot i la Garrotxa