lunes, 29 de noviembre de 2021

IN MEMORIAM. L’ESGLÉSIA DE SANT VICENÇ DE LA CREU ALTA DESAPAREGUDA EN L’ALÇAMENT ARMAT DELS MILITARS FEIXISTES CONTRA EL GOVERN LEGÍTIM I DEMOCRÀTIC DE LA II REPÚBLICA.


El Cisco Raurell Sans , pública una fotografia; Església de Sant Vicenç de la  Creu Alta, principis del segle XX. 




L'església,  inaugurada el 10 de novembre del 1889, pertanyia  a l'antic terme de Sant Vicenç de Jonqueres (la Creu Alta), el qual s'incorporà a Sabadell l'any 1904.


Ens agradarà tenir noticia de l’autor d’aquella església que ’any 1936, com a conseqüència de l’alçament armat dels militars feixistes encapçalats pel general Franco –  que comptava amb la “ col·laboració “ de la Jerarquia de l’església catòlica, excepció feta del que fou  Arquebisbe de Tarragona i Cardenal de l’església catòlica romana, Venerable, Francesc d’Assís Vidal i Barraquer (Cambrils, Baix Camp, 3 d’octubre de 1868 – Friburg, Suïssa, 13 de setembre de 1943), va ser cremada, sent reconstruïda el 1945 per Josep Vila i Juanicó ( 1906? + 19 setembre 1981) – ens calen dades a l’email castellardiari@gmail.com de naixement i traspàs i si en teniu,  una fotografia d’aquest arquitecte )  i consagrada pel Dr. Narcís Jubany i Arnau (Santa Coloma de Farners, 12 d'agost de 1913 - Barcelona, 26 de desembre de 1996) el 12 d'octubre de 1956.


El 25 de maig de 1999 es va inaugurar la nova façana amb l'atri i l'acabament del campanar amb tres noves campanes i el rellotge actual.


Les façanes combinen l'obra vista i l'arrebossat.


La façana principal està flanquejada per dues torres, la del cimbori té uns baixos relleus de terra cuita obra de Camil Fàbregas Dalmau (Moià, 1906  + Sabadell, 2003)]


Destaca l'interior on hi ha pintures i escultures de la Capella del Sagrament, l'arc triomfal i els relleus de l'altar amb temes de l'Evangeli i de les Sagrades Escriptures, obres també de Camil Fàbregas Dalmau . L'escultor Adolf Salanguera i Abella (  Sabadell 25 de febrer de 1929 + Sabadell,  día 22 d’octubre de 2000),  hi té una imatge del Sagrat Cor. Altres talles són de Josep Maria Camps i Arnau (Sarrià, Barcelona, 29 d'octubre de 1879 - Barcelona, 6 de febrer de 1968) i Francesc Juventeny i Boix (  Montcada i Reixac,  1906  - Cerdanya del Vallès, 27 d’agost de 1990 )  . Les vidrieres són de l’Antoni Oriach Rovira ( Barcelona, 1888 – 1979)


http://www.sabadell.net/Fitxes/FitxesPepps/pagines/262-A.htm




http://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2014/03/sant-vicenc-de-la-creu-alta-de-sabadell.html


https://www.yumpu.com/es/document/read/12237918/el-martiri-dels-temples-patrimoni-cultural-arquebisbat-de-barcelona


Sabadell és i ha estat víctima d’un Alzheimer social que ha desfet la seva  consciencia col·lectiva


miércoles, 24 de noviembre de 2021

MAS VILALBA. LA ROCA DEL VALLÈS

 

Crisant Palau publica un parell de fotografies del  mas Vilalba al terme de la Roca del Vallès, d’on havia estat alcalde l’inefable Salvador Illa i Roca (la Roca del Vallès, 5 de maig de 1966) en dos períodes disjunts compresos entre 1995 i 2005.




Fotografia de l'any 1927 




Llegia que el mas Vilalba està construït damunt d'una vil·la romana. A l'interior de la casa hi ha un petit museu amb documents transcrits que fan referència a la construcció. La documentació més antiga data d'inicis del segle VIII, tot i que sabem que la construcció perdura com a casa forta i important fins a l'actualitat. Les restes de la torre amb espitllera queden actualment integrades a l'interior de la construcció.


També es conserva l'antiga porta de ferro i fusta que donava accés a l'antic edifici fortificat.


La capella oratori està dedicada a Sant Vicenç.


La zona de Vilalba apareix citada per primer cop l'any 932 quan Teodoric, bisbe de Barcelona, consagra i dota l'església de Sant Genís de l'Ametlla concedint també aquest bé.


Del 996 data l'escriptura de Ramon Borrell, conservada a l'Arxiu de la Corona d'Aragó.


El mas fou propietat de la família Vilalba entre els anys 1195 i 1571, quan passa a ser propietat del Monestir de Montserrat.


En la desamortització de 1836, la va adquirir per subhasta en Marià Borrell, que va fer reformes donant-hi l'aspecte actual.


Fou escenari de les guerres napoleòniques, servint de quarter, i també de les carlines.


 L'any 1920 va ser adquirit per Antoni Rivière com a regal per la seva dona Antònia Manent.


L'any 1951, el propietari hi efectuà reformes i va restaurar la façana principal.


Segons explicacions de l'antic masover, en unes obres efectuades amb l'objectiu de construir una pista de tennis, van aparèixer restes d'una estructura que podia haver format part de l'ermita de la casa.


A finals del segle XX han fet un golf en els terrenys adjacents.


Hi havia oposició que acabava generant una sentència que sembla no s’ha executat.


https://www.lavanguardia.com/deportes/20120321/54273952221/sentencia-golf-la-roca-vilalba.html


http://territori.scot.cat/cat/notices/2010/09/camp_de_golf_i_urbanitzaciO_de_vilalba_la_roca_del_vallEs_2694.php


Llegia ben al contrari que el projecte continua.

https://www.elpuntavui.cat/societat/article/5-societat/812049-el-golf-de-vilalba-repren-lrobra-inacabada-de-la-casa-club-.html


L’article 14 de la Constitución de 1978, diu “Els espanyols són iguals davant la llei, sense que pugui prevaler cap discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social”. Sembla que també aquest té únicament un caràcter “enunciatiu”,oi?

 

lunes, 22 de noviembre de 2021

EL “ DESCONEGUT “ CANAL INDUSTRIAL DE BERGA.

 Llegia que Marcel·lí Buxadé i Cunill (Berga, 1846 - 5 d'agost de 1907) enginyer català, fou  el principal impulsor del Canal Industrial de Berga.


La Josefina Casadesús Bascompte, publica una fotografia de l'aqüeducte del torrent de les Garrigues, de Cercs.




El canal industrial de Berga té una llargada de 20,02 quilòmetres que recorren els municipis de Berga, Cercs i Guardiola de Berguedà.


Es tracta d'un canal de tres metres d'amplada i quinze de fondària, amb divuit salts projectats (tres en rendiment). Tot i que en un 65% discorre a cel obert, va caldre construir una trentena de túnels d'uns tres metres d'altura.

 

S'adapta a les dificultats del relleu, encara que es va dissenyar intentant escapar dels problemes geològics, els obstacles naturals i les expropiacions forçoses.


L'encert en el traçat ha quedat demostrat pel fet que cent anys després el canal encara està en servei.


Ens agradaria rebre imatges de l'aqüeducte que salva el desnivell de la riera de Peguera format per set arcs de llum amb volta de mig punt amb una caiguda vertical sobre el centre de la riera d'aproximadament 35 metres.


Sense cap dubte  és un dels elements d'obra més importants de tot el recorregut del canal.


Pel que fa a túnels i foradades, n’hi ha a ha un total de 34.


Estaria bé que algú ho poses en valor, oi?.

 


sábado, 20 de noviembre de 2021

LLEGENDES SOBRE L’ERMITA/SANTUARI DE SANTA CATERINA D’ALEXANDRIA AL TERME DE TORROELLA DE MONTGRÍ A LA COMARCA DE L’EMPORDÀ JUSSÀ

 

havíem fet  en col·laboració l’Odo Arranz Arlanzón, i l’Antonio Mora Vergés, una publicació en la que recollíem  que segons la tradició,  l'ermita de Santa Caterina fou fundada l’any 1392 per tres monjos de Montserrat, Bartomeu Cabotes, Pere Trasió i Berenguer Desguell, que marxaren del monestir per desavinences amb els seus superiors, arrel del període de crisi viscut entre 1378 i 1417 per l’Església catòlica ,  designat com a Cisme d’Occident. Els monjos van acordar amb la Universitat (nom que es donava en aquell temps a l’Ajuntament) que, a la seva mort, l’ermita passés a ser propietat municipal


Els frares haurien dedicat l'ermita a Santa Caterina, i a ells es deuria doncs la construcció del primitiu edifici, que correspon a l'actual nau de l'església (Segles XIV-XV).


Majourie Metami, publica “ la Llegenda de Santa Caterina”, i unes imatges que identificaria més com barraques de pedra seca, que com  capelles.




El seu text diu que  hi ha una llegenda que explica com va començar la història de Santa Caterina. Fa molts anys un pastor de Torroella va trobar una imatge amagada entre els matolls i roques. El poble va decidir que calia guardar-la i venerar-la en una capella en el mateix lloc on s’havia trobat. La primera capella.


Al cap d’un temps va desaparèixer la imatge i més tard la trobaren un xic més amunt del camí. Deduint que Santa Caterina preferia estar en aquell lloc més enlairat li van aixecar una segona capella.


Fos com fos la història es torna a repetir. La imatge abandona el seu lloc i apareix més tard un xic més amunt. Se li torna a fer una tercera capella més gran i alta que les altres per venerar-la i guardar-la. Però malauradament una nit de tempesta hi va caure un llamp foradant el sostre. La imatge va marxar espantada deixant-hi una petjada en una roca. Al cap de molt temps la imatge torna a aparèixer per casualitat a la vall Gran. Es feu una gran festa i s’hi construir una nova capella en aquell lloc recòndit i llunyà, aïllat entre muntanyes i al costat d’una font. Passat cert temps i veient que Santa Caterina no es movia d’aquell paradís, uns frares de Montserrat hi van construir una magnífica ermita. I des de llavors se’n diu la vall de Santa Caterina.


El Josep Riera Torrent, discrepa i exposa que segons Andreu Sàbat (Torroella de Montgrí, l’Empordà jussà, 1608 - 1676), que va escriure la història de Santa Caterina i de la seva casa i ermita, la llegenda (segons ell, història) és molt més llarga i curiosa.


Ei pastor es trobava guardant, un dia de ple estiu, el seu remat a la vall, a l'emplaçament actual de l'ermita, quan s'adonà de un resplendor que sortia de dins una diminuta cova situada a sota la actual capellà coneguda, avui, com a la capella dels enamorats; s'hi atansà i veié com el resplendor era produït per és daurats del vestit de una imatge de alabastre que hi avia dins la cova en ser batuts pels raigs del sol que hi penetrant, imatge per tothom ignorada.


El pastor, admirat pel prodigi, deixà el ramat i baixà corrents a la vila per comunicar la nova al rector. El rector, un cop assabentat, amb els altres clergues i prohoms de la vila ,  pujaren fins a la vall per comprovar la veracitat del relat; en arribar al lloc comprovaren que tot era com el pastor havia relatat, examinaren la imatge i veieren que es tractava de una imatge de Santa Caterina amagada en aquell lloc en temps de la invasió sarraïna.


Mentre el pastor es tornava a fer càrrec del ramat i alguns dels testimonis es quedaven fent guàrdia a la imatge, el rector i la resta baixaven a la vila per organitzar la processó que havia de traslladar la imatge fins a la parròquia.


En arribar la imatge al temple parroquial, fou col·locada en una capella lateral per ser-hi venerada.


Així quedà la cosa fins que un dia, en arribar el campaner a l'església per el toc d'oració, veié, amb astorament, que la imatge havia desaparegut, comunicà la nova al rector i aquest a les autoritats civils. Tothom cregué que es tractava d'un robatori, motiu per el qual decidiren de mantenir els portals de les muralles tancats per impedir la sortida de cap carruatge sense ser prèviament registrat, a fi de evitar la sortida de la imatge de la vila.


Aquell mateix matí sortí, pel portal de Santa Caterina, un home, amb la magallina a coll, per anar a treballar, la vinya que tenia a la vall i, en arribar a l'indret a on avui trobem la primera capella, veié, admirat, la desapareguda imatge en aquell lloc. En lloc de arribar a la vinya tornà a la vila per assabentar-ne a les autoritats, que decidiren que la Santa volia ser venerada a la muntanya i no pas a la vila, essent aquest l'origen de la primera capella.


Al cap de un temps, desaparegué de la primera capella i aparegué un xic més amunt; les autoritats cregueren que la primera capella era en lloc massa recòndit i decidiren edifica-n una de nova en el lloc a on ara la trobaren, lloc molt més visible des de la vila.


Passat un cert temps, desaparegué de la segona i aparegué un xic més amunt.


La interpretació que se'n feu: la Santa vol ser venerada en una capella més espaiosa.


Al cap de poc, després d'haver haver deixat una petjada en una pedra de l'interior de la tercera capella, desaparegué d'aquell lloc per aparèixer sobre mateix de la balma a on fou trobada per primera vegada. Fou aquí, doncs edificada la quarta capella, car interpretaren que volia ser venerada en el mateix indret a on primer és deixà veure.


Passat un temps, veient que d'aquí no és movia, en arribar els monjos de Montserrat, aquí li dedicaren la nova ermita.


De fet, en les tres primeres capelles, fins a finals del segle XIX o principis del XX, hi havia una imatge d’un apòstol a cada una,  i el dia de la festa de la Santa eren adornades amb flors i ciris. És per això que encara avui aquest camí és conegut com a camí dels Apòstols


Mossèn Josep Maria Viñolas Esteva, publicava els Goigs d’aquesta ermita/santuari:

https://algunsgoigs.blogspot.com/2016/10/goigs-santa-caterina-verge-i-martir.html


Josep Masó i Prim, publicava Els miracles de Santa Caterina

https://emporion.org/els-miracles-de-santa-caterina/?fbclid=IwAR1CJajo_RYYP3XqlTgf9mzFYu6QbeQuDkD_1DKNVj2RIiVK7UUFzqk8bR4


Patrimoni Gencat no fa esment de les llegendes que publicaven el Josep Riera Torrent, i Majourie Metami.

http://invarquit.cultura.gencat.cat/Cerca/Fitxa?index=0&consulta=&codi=7488


L’enciclopèdia sembla recolzar la tesis de Patrimoni Gencat.

https://www.enciclopedia.cat/ec-gec-0058915.xml