https://www.poblesabandonats.cat/fitxes/585
https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/santa-maria-de-besan-alins-de-vallferrera
https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/21012
https://algunsgoigs.blogspot.com/2024/09/goigs-la-mare-de-deu-de-besan-al.html
El poble de Besan forma part del
municipi d’Alins, a la Vall Ferrera, al Pallars Sobirà.
L'Església de Besan , mal dita Santa
Maria - el Concili d’Efes de l’any 431, va
proclamar solemnement la maternitat divina de la verge «Mare de Déu»
(Theotokos),I, MOLT IMPORTANT , va
decretar l'excomunió per a tots els qui no s'atinguessin al decretat en el
mateix concil - l'advocació catòlica és
la de la Marededéu de la Candelera.
D'origen romànic, és un edifici
d'una nau amb tres finestrons i un absis semicircular. Davant de la porta de
l’església hi trobem la plaça del cementiri i al costat, una mola de molí o una
roda encastada a terra, d'origen desconegut.
A la porta hi trobem unes planxes
molt particulars, decorades amb puntejat de flors de sis pètals. Des de l’altra
banda del barranc s’observen els dos cossos del temple: l’edifici original
romànic dels segles XI i XII i els dos trams de nau afegits en el segle XIV.
A l’interior de l’església s’hi conserva el
paviment de còdols que data dels segles XVI – XVII, amb el disseny de vuit
cercles de diferent mida ornamentats amb el dibuix de flors de sis pètals que
també apareix a la porta.
L’edifici tenia un altar
principal, en el qual actualment hi llueix una imatge de la Marededéu de la
Candelera, i un de secundari dedicat a Sant Miquel.
Avui dia, una gran reixa divideix l'espai
interior de l’església, que sembla coincidir amb l'àmbit de l’original.
Hi va haver un projecte de
restauració l’any 1985, però amb el pas del temps i el desús l’edifici torna a
estar en cert estat de deteriorament, tot i que disposa de protecció
patrimonial per haver estat declarat Bé Cultural d’Interès Local l’any 2001.
Sóc, ho confesso, un marià irredempt, i reivindico contra el mal costum introduït per les forces d’ocupació, que en la llengua catalana, la forma correcta per designar a la Verge Maria – en qualsevol de les seves advocacions – és Marededéu, i no SANTA MARIA, amb tot els respecte a les – poques – Santes reconegudes per l’església Catòlica; el seu rol –per dir-ho de forma políticament correcta - és “ prescindible” , no certament però, el de la Marededéu, sense ella no existiria ni el cristianisme, ni l’església catòlica, ni cap confessió que tingui a Jesucrist com a fonament.
El 1714 els catalans perdien la llibertat, la Marededéu era “ degradada” a la categoria de SANTA, i alhora assumia el patronatge de multitud d’instituts armats, la mare de la víctima esdevenia “mutatis mutandis” la “ celestial protectora” dels botxins del seu fill. Ah!, es prohibia l’ús de la llengua catalana, en l’àmbit religiós, en l’administració pública, en l’educació, en els documents públics, i per descomptat en el sistema judicial. Afirmar però que el bon Déu només ENTÉN la llengua castellana, és sacríleg, ho digui, qui ho digui.
Només una Catalunya lliure i sobirana, podria plantejar-se polítiques demogràfiques que permetessin ocupar i dignificar la totalitat del territori, està clar però, que hi ha massa interessos espuris , que tenen el benefici a curt termini com única opció possible.
Ens agradarà rebre les vostres aportacions a l’email coneixercatalunya@gmail.com , castellardiari@gmail.com
Que la Marededéu elevi a l’Altíssim la nostra pregària; Senyor, allibera el teu poble!!!
Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia, aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.
inFeliços els perseguidors dels justos i de les minories ètniques i/o culturals perquè d’ells és l’infern


.webp)


