sábado, 26 de diciembre de 2020

SANT JOAN BAPTISTA DE SISPONY. LA MASSANA. ANDORRA. LA PETJADA INESBORRABLE DEL JOSEP OROMÍ MUNTADA ( COLL DE NARGÓ, L’URGELL SOBIRÀ, 1837 + 1915 )

 

El Jordi Vila Juncá publica fotografies de l’Església de   Sant Joan Baptista  de Sispony , nucli que pertany a la parroquia de la Massana,  al Principat d’Andorra.





Llegia; constitueix un testimoni important de l'arquitectura d'època barroca a Andorra.


S'inclou en un moviment representatiu de la religiositat moderna andorrana que afecta alguns edificis emblemàtics del país com són les esglésies parroquials de Canillo, Ordino i la Massana, i el santuari de Meritxell. A banda, amb sant Martí de la Cortinada i el santuari de Meritxell són les tres esglésies  no parroquials que conegueren les modificacions més grans del seu pla estructural en el segle XVIII . Aquest fet il·lustra la importància que revestien aquest temples en la societat andorrana moderna.

 

En el cas de Sispony, l'esforç financer necessari per edificar la nova església  i, sobretot, per aixecar-ne el campanar mostra una clara voluntat, per part dels veïns, de  crear un lloc de culte que marqui fortament el paisatge de la vall de la Massana.


A l'interior de l'església es conserven les pintures murals realitzades per Josep Oromí i Muntada (Coll de Nargó el 1837 - 1915) l'any 1867, amb representacions del Santíssim Sagrament i la Passió de Crist a l'arc triomfal, i al fons de l'absis la representació de l'estructura d'un retaule barroc envoltada per dues columnes salomòniques, on hi ha la talla barroca de Sant Joan, mentre que a la volta de l'absis hi ha una cúpula amb dos cors travessats per una espasa.

 

A l'altar de l'església de Sant Joan es conserva un frontal de cuiro repujat, daurat i pintat a l'oli, amb decoració de motius ornamentals, datat del segle XVIII. També es conserva una talla de sant Joan de factura gòtica, així com una talla barroca d'una Mare de Déu i el Nen. Una reixa de ferro forjat separa el presbiteri de la nau, de cronologia anterior al 1867.

 

Pel que fa al mobiliari de l'església de sant Joan Evangelista de Sispony, cal destacar la talla gòtica comparable amb la de sant Joan de Caselles, el frontal d'altar de cuiro del qual només existeix un paral·lel a sant Climent de Pal i les pintures murals que, amb les de la Mosquera i de l'Aldosa, són dels pocs exemples conservats al Principat. Aquest conjunt constitueix un valuós testimoniatge de l'art religiós a les valls d'Andorra.


La obra més important  de Josep Oromí i Muntada (Coll de Nargó el 1837 - 1915) és el conjunt mural de Sant Climent del Coll de Nargó.


Va crear les pintures murals de Nostra Senyora de Meritxell (1866) destruïda el 1972 pel foc, les de Sant Joan de Sispony ; de Sant Miquel i Sant Joan de la Mosquera i el Sant Ermengol de l'Aldosa.


 També fou l'autor dels murals de la capella de la Casa de la Vall, el parlament andorrà


https://www.elperiodic.ad/noticia/29124/vida-doromi-pobre-i-devot


Andorra no disposa  d’un sistema de consulta similar al desenvolupat a Catalunya per Patrimoni Gencat, el fet és sembla força inversemblant, que això  succeeixi entre comunitats radicalment anticatalanes  com l’Aragó o el País València – entenguis l’afirmació únicament des de l’àmbit de la política -  malgrat la seva infinita estultícia ho podem entendre – el mejor catalán es el catalán muerto -,  el que trobem del tot incomprensible és que  succeeixi també entre Catalunya i Andorra.

No hay comentarios:

Publicar un comentario