martes, 24 de marzo de 2015

IN MEMORIAM. GRUP ESCOLAR DE LA CREU ALTA AL SABADELL DE LA II REPÚBLICA

M’havia qüestionat l’existència d’una única escola publica a Sabadell, en ocasió de intentar documentar les escoles anteriors al II feixisme ( dictadura de Franco )

Trobava una magnifica informació :
http://www.slideshare.net/fadelant/historia-cfa-can-rull

en la que en relació a l’edifici del Grup Escolar de la Creu Alta, quina imatge em feia arribar el Feliu Añaños i Masllovet, deia ;


L’altra edificació educativa promoguda per l’ajuntament republicà va ser el Grup Escolar de la Creu Alta situat a la carretera de Prats. El projecte, de l’arquitecte municipal Joaquim Manich i Comerma, es va signar l’any 1935 i es van aturar en el periode 1936-1939.




La subsecretària d’Aviació va confiscar  l’1 de desembre de 1938 l’edifici de l’escola. Va ser ocupada per soldats i utilitzada com a caserna.

 

El 14 d’agost de 1941 la regió Aèria va retornar l’edifici de l’escola a l’Ajuntament.

 

La falta d’habitatges va fer que fessin ús de l’edifici de l’escola els sense sostre generalment nouvinguts i gent d’ètnia gitana. No hi havia ni finestres ni portes i la gent les tapava amb cartrons, fustes i roba.


Per falta de mitjans econòmics, l’Ajuntament va vendre a la “Caixa d’Estalvis de Sabadell” l’edifici de l’escola i l’any 1952 va edificar-hi habitatges i dos petits edificis que es van destinar a una nova escola.


Ens agradarà tenir noticia de l’autor d’aquella promoció a l’email castellardiari@gmail.com , dissortadament ja no existeix la Caixa de Sabadell pet a preguntar-los-hi, oi?.


Al maig de 1954 té lloc la inauguració de les vivendes, locals baixos per a comerços i l’escola.




Està clar que aleshores – I ARA – hi ha opcions politiques que NO ESTAN per promoure l’educació, oi ?.


Ens agradarà rebre les vostres aportacions a l’email coneixercatalunya@gmail.com


El Jaume Manyosa, deixa un comentar al facebook; , jo vaig néixer l’any 1944 i de petit recordo passar per la Carretera de Castellar (ara de Prats) per davant d'aquest edifici i veure fumera, hi havia gent que mal vivia, segurament arribada de regions del sud d'Espanya i que no tenien habitatge. Crec que es va enderrocar l’edifici de l’Escola a finals dels 40.

1 comentario:

  1. A Jaume Manyosa. Tens raò, amb el que dius. Jo vaig nèixer el 1940 al carrer de Sant Isidre (davant l'esglèsia de la Creu Alta) i als 5 anys, vaig anar a viure al carrer de Ribot i Serra (davant del Taulí). Ja des del carrer Sant Isidre i per anar a Catellar del Vallès, el meu pare ens portava amb bicicleta a per davant d'aqueste escoles i no estaban enderrocades, mès aviat abandonades. La costum del meu pare i des del carrer Ribot i Serra, va continuar, ja que anavem a buscar vi, fruita, pollastres i esmorçar a les oliveres de Can Carné, donçs des del 5 anys fins als 9/10 anys, aquests edificis anaven perdent l'estructura i es trovaben ruinosos, sense finestres, ni portes, sols les parets (amb 9/10 jo havia entrat amb altres companys, dins d'aquestes ruïnes. Avui son els pisos de la Caixa o del BBVA: Cra de Prats, Ribot i Serra i Aparici.

    ResponderEliminar