Llegia que l'edifici de l'Estació del Carrilet de Tortosa és l'únic element
que ha perdurat de les instal·lacions del ferrocarril, promogut per la Compañía
de Ferrocarriles Económicos S.A. (FESA) i finançat pel Banc de Tortosa.
L'estació de Tortosa era la principal. Constava de 17 edificis i 11 vies.
L'edifici de viatgers tenia a la planta baixa una sala d'espera, l'oficina
del cap d'estació i despatx d'interventors; en el primer pis el despatx del
director i oficines centrals del servei i el segon pis recull l'habitatge del
cap d'estació.
Del complex que havia sorgit amb el traçat del ferrocarril, tan sols ha
perdurat l'edifici destinat a passatgers. Avui, després de la rehabilitació de
2016 – de la que ens agradarà tenir noticia de l’autor a l’email
castellardiari@gmail.com - funciona com equipament públic: Espai Jove "Lo
Carrilet".
L’autor fou possiblement – el que pot el més, pot el menys - l'enginyer, Gaudencio Zoppetti
Judez ( Saragossa, 26 de febrer de 1886 + ? ) qui
proposà el traçat del ferrocarril de via estreta, per unir Tortosa amb les
poblacions del Baix Ebre, zona en activa colonització després de l'entrada en
servei dels canals de regadiu.
https://historiastren.blogspot.com/2022/12/el-tren-del-delta-del-ebro-iii.html
Si teniu però, dades de que l’autor fos un altre, ens afradarpà tenir-ne
noticia a l’email castellardiari@gmail.com
La construcció es va fer en diversos trams: Tortosa-Amposta (1926);
Amposta-Jesús Maria i Jesús Maria-la Cava (1927).
El 1938, per la situació bèl·lica que es visqué amb l’alçament dels
militars feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern LEGÍTIM i
DEMOCRÀTIC de la II República Espanyola, es va suspendre el servei. Que es va
recuperar desprès de la victòria dels sediciosos, s’explica que .’augment del transport per carretera va fer minvar la
comunicació a través del Carrilet -nom amb el qual se'l coneixia popularment-,
fins que l'Estat espanyol el va clausurar, el 31 de desembre de 1967. El cert
però, és que la dictadura va desmembrar aquesta i totes les línies de via estreta
de Catalunya, més per venjança, que per qüestions econòmiques.
Bona part del seu traçat s'ha recuperat darrerament (2018) com a Via Verda
del Val de Zafan, a través del Consell Comarcal del Baix Ebre.
Les noticies que arriben d’aquí, de Gaza, de Cisjordània, d’Ucraïna, de l’Àfrica, fins les relatives als fenòmens meteorològics, no ajuden a mantenir l’ànim, oi?
No hay comentarios:
Publicar un comentario