Sobta – des d’una perspectiva catalana - trobar incloses al inventari de patrimoni de moltes poblacions barraques de vinya, i que alhora no es faci cap esment dels edificis que acollien les escoles , públiques, i/o confessionals en les que va rebre, i en algun casos rep encara, formació la quitxalla.
http://www.xn--espaaporlarepublica-y3b.es/2014/05/educar-para-ser-libres-la-escuela-en-la.html
El matis de la ‘perspectiva catalana’ és essencial, de vell antuvi a Catalunya l’educació ha estat una prioritat social, en algun moment com a conseqüència de l’acció dels patricis – un treballador format és més rendible -, més tard serà la combinació de l’acció pública , la Mancomunitat de l’Enric Prat de la Riba i Sarrà (Castelltersol, 29 de novembre de 1870 - Castelltersol, 1 d’agost de 1917), i l’aportació de les classes més afavorides; això es trencarà des del primer feixisme, dictadura de Miguel Primo de Rivera y Orbaneja (Jerez de la Frontera, 8 de gener de 1870-París, 16 de març de 1930 ) , que davant la magnitud de l’obra i malgrat el control dels mitjans d’informació, va témer – amb raó – que des d’altres llocs del REINO DE ESPAÑA s’alcessin veus contra la corrupció.
La II República – un miratge de llibertat, dignitat i democràcia – permetrà continuar amb l’obra de la mancomunitat, que serà novament trencada per la sedició dels militars feixistes encapçalats pel general Franco, que ens portaran al segon feixisme, dictadura de Francisco Paulino Hermenegildo Teódulo Franco Bahamonde (El Ferrol, 4 de diciembre de 1892-Madrid, 20 de noviembre de 1975), que farà en bona mesura ‘ tabula rasa’ amb l’obra duta a terme per la II República, i la Mancomunitat de Catalunya.
Recuperar – si més no – la memòria històrica és un exercici de ‘decència social ‘ al que esteu tots convidats.
Podeu publicar directament imatges a la pàgina : https://www.facebook.com/pages/Edificis-Escolars-De-Catalunya-Anteriors-a-La-Dictadura-Franquista/400721423462325?fref=ts , i/o enviar-nos un email al coneixercatalunya@gmail.com
No hay comentarios:
Publicar un comentario