L’amic Xavier Codina Batllebo em feia arribar una fotografia – sense data - del carrilet que entre 1875 -1973 va comunicar Manresa amb Guardiola del Berguedà ; el carrilet va ser l’eina bàsica del desenvolupament industrial d’una bona part del Bages i del Berguedà, i amb la seva desaparició s’ensorrava aquell miratge industrial.
El franquisme mancat de visió econòmica, no va voler assolir una reforma del sector tèxtil que implicava alhora, grans inversions i un atur laboral que podia arribar al 50% del sector [ insignificant en termes econòmics, i absorbible en bona part per la creació de llocs de treball en el sector que havia de fabricar i mantenir les noves màquines ]. D’aquella estultícia i corrupció en podeu trobar – encara – testimonis a la vora del Llobregat.
Aleshores es cridava, Arriba Franco, Viva España !!!!
Trobava a : https://www.geocaching.com/geocache/GC56HWA_el-carrilet-santpedor?guid=866359c8-dca0-4d0f-8de7-921b6a0919a1
Una mica d'història:
Les estacions de la línia del carrilet eren les següents:
Sortida: Manresa-Alta, Santpedor, Sallent (estació), Sallent (Plaça), Vilafruns (Baixador), Vilafruns (Mercaderies), Balsareny, Rabeia (Baixador), Navàs, Ametlla (Baixador), Vidal, Puig-Reig (estació), Puig-Reig (Baixador), Prat (Baixador), Viladomiu (Baixador), Gironella, Olvan-Berga, La Baells, Cercs, Fígols, Collet (Mercaderies) i Guardiola de Berga.
El 17 de Desembre de 1884, s'inaugurava el tram de 15 Km. entre Manresa-Alta i Sallent.
El 20 de Setembre del 1885 els 19 Km. de Sallent a Puig-reig, i el 9 d'abril del 1887 s'acabaven els 13 K. que separaven Puig-reig d'Olvan-Berga.
El tram entre Olvan-Berga i Guardiola-Bagá de 21 Km. es va inaugurar el 21 de Novembre del 1904.
Amb l'aprovació de la construcció del panta de la Baells, que preveia inundar bona part del recorregut i la manca de rendibilitat degut a la competència del transport per carretera, la Companyia tingué una bona excusa per clausurar la línia.
El 2 de Maig de 1972 s'aixecà la línia Olvan-Guardiola. L'u de juliol de 1973 es feia el mateix entre Balsareny i Olvan. Més tard, degut a la unió subterrània dels pous de Balsareny i Sallent es suprimí el tram entre les dues poblacions.
Actualment, tan sols queda el tram Manresa-Sallent, explotat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (des de 1979-1980) per el transport de la potassa de Sallent- Balsareny
Arriba Franco, Viva España !!!!
No hay comentarios:
Publicar un comentario