M’aturava per retratar el petit túnel del carrilet just a l’entrada del nucli conegut com Cal Bassacs, m’explica l’Antonio Sensada Parcerisa que en més d’una ocasió, havia vist com retrocedia el comboi (conjunt dels vagons d'un tren; castellà,convoy ) , fins la Capella de Sant Antoni de Pàdua – que no consta en la relació de monuments de Gironella - , per agafar embranzida i poder superar el desnivell del terreny.
El feixisme va acabar amb les industries tèxtils i mineres del Berguedà, i com a colofó va eliminar el carrilet; l'últim trajecte de passatgers entre Olvan-Berga i Manresa es va el 30 de juny de 1973, d'aleshores ençà només s’ha mantingut el servei per a mercaderies , en el tram entre Manresa i Sallent per al transport de sals potàssiques.
Li demanarem al Miquel Pujol Mur, i a la Rosa Planell Grau, que documentin – fins on sigui possible - , la història d’aquest túnel, la del rentador públic – sense senyalitzar - que hom troba un centener de metres més avall en sentit Berga, un cop superat el túnel, i just abans del trencall que mena fins a la Torre dels Teixidor Bassacs. És curiós que tothom es refereix a la casa com CAL [ contracció de casa del, sense fer però cat esment a la seva titularitat dominical ] , i mai com CAN ( contracció de casa d’en ) , que explícitament comporta el reconeixement d’aquesta qualitat de ‘dominus’.
Ah!, i sobretot la capella de Sant Antoni, situada també a la dreta un xic abans d’entrar al nucli de Gironella.
La inexistència d’un Mapa de Patrimoni de la ‘Perla del Llobregat’ , i la impossibilitat d’accedir des de la xarxa als documents del POUM, em semblaven un gran error dels successius Ajuntaments que han governat la vila.
No hay comentarios:
Publicar un comentario