El Jordi Vila Juncá és, sense cap mena de dubte, un sherpa de les comarques
pirinenques, exerceix , sense tenir-ne consciencia cabal fins a dades
recents, de notari gràfic, narrador
visual, en diu Facebook, de les terres
de l’Urgell sobirà i les comarques confrontades, i atesa la situació de “ presó
comarcal “ en que ens trobem a Catalunya, establíem una joint venture, ell
aporta les imatges, i l’Antonio Mora Vergés, fa la recerca d’informació, i
confegeix la publicació que es penjarà en un blog, i al ensems s’oferirà als mitjans informatius perquè en valorin la
seva publicació.
En aquesta ocasió retratava l’església
romànica de Sant Cristòfol/Menna , al nucli d'Anyós, a la parròquia andorrana de la Massana.
Està situada a l'extrem de l'altiplà del poble, a uns 1.310 metres d'altitud, sobre un espadat que cau sobre la
vall de la Valira del Nord.
L'església original era de dimensions reduïdes, de 5 per 4 metres amb una nau rectangular i un absis
semicircular fet de blocs de pedra regular cobert per una volta de quart
d'esfera. Al segle XVI es va ampliar
allargant la nau i la seva alçada amb una nova coberta. Es van enderrocar els
murs sud i oest. De l'obra d'època romànica es conserven l'absis i el mur nord.
Es va aprofitar la part baixa del campanar de torre de planta quadrada, que era
prop de l'absis, per integrar-la a la nau. Un nou campanar petit de torre es va
aixecar sobre el mur oest amb una finestra a cada cara i teulada de quatre
vessants.
El 1936 es van arrencar les pintures murals romàniques, atribuïdes al
mestre de Santa Coloma de Queralt , i datades al segle XII. Van ser comprades
per un antiquari de Madrid i després van ser exposades a Nova York, el 1939.
Actualment se'n desconeix la seva ubicació. Representaven la Verge amb els
apòstols sant Pere i sant Pau. Es conserven altres pintures murals en l'absis i
el mur de ponent, d'època gòtica i barroca dels segles XIII a XVI.
Podeu veure imatges de les pintures a :
http://www.aldeaglobal.net/artmedieval/Sant%20Cristofol%20Anyos.htm
Estava convençut que “virtuts “ com l’estultícia,
la cobdícia , l’absoluta manca d’escrúpols,
i la consciencia de malmetre el patrimoni col·lectiu només es podien trobar al
REINO DE ESPAÑA, comprovar que també eren presents a Andorra és molt decebedor.
Quan al topònim ens diu el diccionari català valencià balear, d’ etimologia
incerta. Segons Rohlfs Stud. 54, seria un derivat del gentilici llatí Annius;
sembla més probable que sigui d'origen pre-romà, i concretament basc (de angia,
‘devesa’), com opina Coromines Est. 177.
Recolzo la proposta de Joan Coromines i Vigneaux (Barcelona, 21 de març de
1905 - Pineda de Mar, Maresme, 2 de gener de 1997) filòleg insigne, reconegut en l’àmbit científic, arreu del món, fins en
cercles intel·lectuals del REINO DE
ESPAÑA, i al que la seva condició de català, i de català compromès, li furtava
el merescut reconeixement internacional.
Respecte de Sant Cristòfol/Cristòfor ,que vol dir el qui porta Crist
(Chistoforus), hi ha una tradició i/o llegenda que el descriu com un gegant
inicialment al servei del Dimoni. Convertit al servei de Crist es dedica a
ajudar els viatgers a creuar un curs d'aigua perillós. Una tarda trasllada un
nen, al qual puja a l'espatlla; cada cop va pesant més i més fins que esgotat
arriba a l'altra banda del riu. Com a prova li fa clavar el seu bastó a terra i
al dia següent està florit i dóna fruïts. Així sempre se'l representa amb Crist
a l'esquena i amb un bastó florit.
La tesis del Josep Capdevila i Soldevila ,
http://www.festes.org/arxius/santcristofor2.pdf
documentada i rigorosa, recollida en el llibre : La Capella de Sant
Cristòfor i el barri del Regomir de Barcelona, en la que formula la
possibilitat d’un doble culte al mateix personatge, Sant Menna al lloc de
naixement, i Sant Cristòfor al lloc del martiri, em sembla del tot versemblant,
i possible.
El nom Cristòfol/Cristòfor, “el portador de Crist’, evidentment es referia
a qui portava Crist al cor.; probablement li va ser imposat en el Baptisme. No
hi ha constància de l’anterior nom del soldat.
la història ens explica com Menna /Cristòfor va ser capturat i obligat, per
la força, a servir en una unitat militar anomenada la Cohors Tertia Valeria
Marmaritarum.
Els marmaritans eren un poble del nord de l’Àfrica que es trobava on avui
hi ha la moderna Líbia.
Si considerem com un fet indiscutible que Menna/ Cristòfor formava part del
poble dels marmaritans, cal cercar el seu culte a les regions situades entre
Marmarica i Alexandria i immediatament ens adonem que a 45 km al sud-oest
d’Alexandria, a la ciutat coneguda com Abu Mina, existeix des de temps molt
antics un culte dedicat a sant Menna
Per les narracions de Cyrus de Cotyaeum, però, sabem que Menna va ser un
soldat, que va ser martiritzat en un país foraster i que les seves despulles
van ser retornades al seu país d’origen, després de la seva execució. Aquest
fets són els mateixos que nosaltres coneixem de la vida de sant Cristòfor.
David Woods creu que hi ha motius suficients per a identificar la història de
sant Cristòfor amb la de sant Menna.
Sant Menna és patró de la població catalana de Sentmenat, al Vallès
Occidental.
No hay comentarios:
Publicar un comentario