martes, 26 de marzo de 2024

ESGLÉSIA PARROQUIAL DE LES BORGES BLANQUES ADVOCADA A L’ASSUMPCIÓ DE LA MAREDEDÉU. LES GARRIGUES . LLEIDA

 

Al Fons Estudi de la Masia Catalana, hi ha una única imatge de la comarca de les Garrigues , Vista general de La Floresta amb una gran xemeneia, feta l’any 1934  per l’ANTONIO GALLARDO I GARRIGA (Barcelona, 18/04/1889 – 16/06/1942), li poso la O al nom, perquè com en el meu cas, en aquella època no es permetia la inscripció al Registre Civil de noms en altres llengües que no fossin el castellà –  “ ells “ en diuen espanyol – . No tinc cap dubte, que la dictadura franquista destruïa  moltes  de les fonts gràfiques i fotogràfiques, relatives a la comarca, i a la resta de Catalunya.

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/6328/rec/1

El Josep Salvany Blanch,  retratava l’any 1915 , un parell de creus de terme .  No tenim doncs imatges d’aquella època.

Nova vista d'una creu al camí de les Borges Blanques

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/bcsalvany/id/3200/rec/1

Patrimoni Gencat ens diu :  https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/13889

La primera referència de la parròquia de les Borges Blanques  consta a la dècima papal del bisbat de Lleida de 1279 i fa referència a l'església de Sant Pere.

El 1342 Pere de Sanaüja hi creà una sèrie de fundacions.

Segons una visita pastoral de 1361, era sufragània de la de Castelldans per després vincular-se a l'església de Sant Joan de Lleida.

L'església actual s'edifica sobre la base de l'antiga església gòtica de Sant Pere entre primers i mitjans del segle XVIII, motivat pel fort creixement demogràfic experimentat llavors. Per bé que a la data del pòrtic hi figura 1727, se sap que es construí en dues fases i que l'acabament seria cap al 1755-60.

L'edifici feu de quarter de les tropes liberals a la tercera carlinada (1874-76). Segons tradició oral, en aquella contesa, un artefacte disparat per una bombardina -canó de petit calibre-s'endugué la mà dreta de l'arcàngel Sant Miquel que brandava l'espasa de manera que restà semblant a un puny alçat.

Després d'un debat sobre la idoneïtat d'allargar el campanar, a partir de 1969 (?) s'operà l'ampliació a partir de la terrassa, on d'antuvi culminava semblantment als campanars veïns. Tot i ser principalment sufragat per l'industrial Josep Giné Farrerons "Valeri", l'encàrrec serà municipal raó per la qual als anys 30 les forces d'esquerra a l'ajuntament van pressionar per dotar-lo d'un accés independent.

L’alçament dels militars  feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC de la segona  REPÚBLICA  resultà fatal per a l'interior i part de l'exterior de l'edifici.




 Un escamot de la CNT-FAI va destruir les estàtues dels Sants Apòstols que s'aixoplugaven a les fornícules de la portalada i calà foc a l'interior. L'incendi afectà fortament la coberta amb el cimbori i va destruir la rica ornamentació amb els grans retaules, el de l'Altar Major dedicat a l'Assumpció de Nostra Senyora i els dels creuers, dedicats a la Puríssima Concepció i a Sant Ramon Nonat. Igualment, van desaparèixer la resta de retaules de les capelles laterals i nombrosos objectes.


https://www.facebook.com/photo/?fbid=452454284794059&set=a.199580096748147&locale=es_ES

https://algunsgoigs.blogspot.com/2012/04/goigs-la-mare-de-deu-del-carme-les.html



Paradoxes de la història, el Sant Miquel Arcàngel escapçat a la tercera carlinada va resultar indemne ja que un dels revolucionaris etzibà al company que hi apuntava: "Éste no que es de los nuestros".

El 1941 , l’enginyer   Ramón Escartín Bescós, de  l'organisme "Regiones Devastadas" va iniciar la reconstrucció que es completà el 1946 resultant-ne un temple més auster que l'original.

Al lloc de l'antic retaule presidint l'altar s'hi posà l'actual tríptic de pintures a l'oli, i el cimbori es reféu més curt.

El campanar, que no havia resultat afectat a la guerra i inclús havia servit de refugi, es van anar malmetent fins a ensulsir-se a primers dels anys 60.

La restitució de la cúpula es feu circular en lloc de vuitavada i d'obra, amb un folre de rajoles i la lluerna en ferro, a diferència de l'estructura anterior de fusta.

L'altar major, al fons, és decorat amb tres grans taules dedicades al naixement, la Immaculada i el crucificat obra de Ramón Escartín Bescós.


Dels actuals retaules i figures que omplen de les capelles laterals, destaca la imatge de la Verge del Carme, de pasta de guix i uns dos metres d'alt, recuperada de l'antic convent de les monges Carmelites.

Al seu torn, la imatge de la Verge del Roser és recuperada de l'antiga capella del palau del Marquès d'Olivart,  títol Pontifici atorgat a  Ramón María de Dalmau y de Olivart (1861-1928),  l'altar del Sagrat Cor de Jesús es conclou cap al 1880 i més tard encara l'altar de Sant Antoni de Pàdua, adossat a la paret de l'escala del cor.

La majoria de quadres i obres d'art que omplen l'església són de finals dels anys 50.

A primers dels 90, la pintora borgenca Maria Carme Benet i Pelegrí va pintar bona part de les parets interiors representant diversos episodis bíblics com el Sant Sopar o la mort i resurrecció de Crist, entre altres així com la resta de vidres de les finestres del temple. Aquestes pintures, juntament amb les reformes operades entre 1941 i 1946, han transformat l'interior del temple en un sentit diferent de la disposició original.

Cal que fer esment de l'orgue procedent del Seminari de Lleida, adquirit a iniciativa del vicari Joaquim Mesalles Sorolla (  Fraga, Osca, 1940 + ? ) a primers del 80 i inaugurat al 1983. És un orgue de la casa Teppati de disposició post-romàntica pròpia de finals de segle XIX i primers de XX.

http://campaners.com/php/campanar.php?numer=1691

 https://universpatxot.diba.cat/sites/universpatxot.diba.cat/files/historia_dun_gran_projecte_montserrat_sola.pdf

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

 Que  la Marededéu i    Sant Antoni de la  Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels  , amazics, illencs,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits ,  sahrauís ... , pescadors , pagesos, ramaders ,..    i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario