miércoles, 29 de noviembre de 2023

IN MEMORIAM. L’ESTUDI DE L’ALZINA. SANT ESTEVE DE LA SARGA. EL PALLARS JUSSÀ.

 

El 22 de novembre de 2023 anem amb la Pilar Juanmartí de Pobleta a donar un tomb al municipi de Sant Esteve de la Sarga, Pallars Jussà, Lleida.

 


Arribem a l’Alzina. Com que està situada sobre un turó, s’hi accedeix per un trencant de la carretera principal LV-9124. El poble és desert i només un gos bastant gros i tranquil i uns quants gats ens venen a rebre. En va donem veus. No apareix ningú.

Passegem pel nucli, molt assolellat,  i ens fixem en la oiconòmia i els odònims. Molts noms de cases es troben també a pobles de la nostra contrada. I pel que fa als odònims, que tots porten l’escut del poble, un diu “Carrer de l’Estudi” – així s’anomena a les escoles en la nostra comarca: estudi- i està sobre la mateixa façana de l’edifici. Es veu reformat i perfecte.

 



Al no poder parlar amb cap persona que hi viu o estiueja, no en sabem la història.

Només que l’han conservat i fa goig. 

Una altra vegada serà.

 

Guillermina Subirá JordanaSenterada, 29 de novembre de 2023

 

domingo, 26 de noviembre de 2023

IN MEMORIAM. LA SERRA. VILA-RODONA. EL CAMP SOBIRÀ DE TARRAGONA

 

Lluís Porta Massana, nascut al Mas de la Magina de Vila-rodona – ens agradarà tenir noticia de la data de naixement, i del lloc i data de traspàs a l’email castellardiari@gmail.com- retratava per la Fons Estudi de la Masia Catalana,  l’any 1932 , Vista general del Mas Serrà de Vila-rodona amb una creu de terme al camí d'accés.  El Camp sobirà de Tarragona

 


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/7207/rec/8

Situació: A 4 1/2 Km. Al E. De Vilarrodona, prop del camí de Vilarrodona a Can Ferré. És de construcció antiga. Propietari: Pertanyia al Bisbe, Josep Torras i Bages (les Cabanyes, Alt Penedès, 12 de setembre de 1846 - Vic, Osona, 7 de febrer de 1916). Actualment habitada per uns masovers. Ara pertany a Josep Barreras, que viu a els Monjos. Facilitada per: Lluís Porta i Massana. Facilitada en: 1936

Al segle XVIII  depenia de Vila-rodona per a la formació de les lleves, el 1719 era del noviciat dels jesuïtes de Tarragona i el 1787 depenia civilment del Pla de Cabra i eclesiàsticament de Vila-rodona.

MEMÒRIA DE LA INTERVENCIÓARQUEOLÒGICA AL MAS SERRÀ. Vila-rodona (l’Alt Camp)

https://calaix.gencat.cat/bitstream/handle/10687/431020/qmem12717.pdf?sequence=49&isAllowed=y

NO apareix a la minsa llista de monuments de Vila-rodona

https://ca.wikipedia.org/wiki/Llista_de_monuments_de_Vila-rodona

Els Ajuntaments tenen l’obligació “legal” de formar Catàlegs de Patrimoni, obligació però,  que no té prevista cap sanció per incompliment, altrament, i en descàrrec dels petits Ajuntaments, val a dir, que les Administracions superiors, no destinen cap partida pressupostaria a aquesta fi.

Potser si que som mes que club,  no tinc clar però, que – encara- puguem dir amb la boca plena que som una nació

Insistim respectuosament  que ens agradarà tenir noticia de la data de naixement, i del lloc i data de traspàs del  Lluís Porta Massana , i si fos possible una imatge fotogràfica , a l’email castellardiari@gmail

La Fiona Morrison Porta, em deixava un comentari, sóc neta de Lluis Porta Massana, el meu avi va néixer el 8 de juny del 1902 a Vilarodona i va morir el dia 1 de desembre del 1999 a Sant Joan les Fonts

Li ho de devem :

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/search/searchterm/Lluis%20Porta%20Massana

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

Les noticies que arriben d’aquí, de Gaza, de Cisjordània, d’Ucraïna,  de l’Àfrica, fins les relatives als fenòmens meteorològics, no ajuden a mantenir l’ànim, oi?

 

 

viernes, 24 de noviembre de 2023

CA LA JUANITA. CASTELLTERÇOL. EL MOIANÈS

 

Lluís Bonet i Garí (el Cros, Argentona, Maresme 5 d'agost de 1893 - Barcelona 1993) retratava entre 1913 i 1930 , Façana d'una masia de Castellterçol, per al Fons Estudi de la Masia Catalana


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/2171/rec/1

L’Albert Catot Font,  ens deixa un comentari; aquesta casa tan el meu pare com jo estem quasi segurs que es ca la Juanita ( casa dels meus avis) . Està el carrer de Moià . Lo únic que amb la reforma de fa pocs anys no es coneix. La coneixem per la casa i sobretot per davant de la porta hi ha una petita construcció que es el pou de la casa


La porta del costat era la cort de la burra i la van treure fa 50 anys


I en la foto actual,  van treure la finestra de dalt.

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

Les noticies que arriben d’aquí, de Gaza, de Cisjordània, d’Ucraïna,  de l’Àfrica, fins les relatives als fenòmens meteorològics, no ajuden a mantenir l’ànim, oi?

 

 

IN MEMORIAM . LA BOTJOSA. SALLENT. EL BAGES

 La Botjosa, era una masia – de la que ens agradarà tenir noticia del seu autor a l’email castellardiari@gmail.com - , en quins terrenys  s’anà construint   partir dels anys 30 del segle XX, un  barri de de vivendes per als obrers de les mines de potassa.

La masia, estava situada a migdia de la vila de Sallent, damunt les terrasses fluvials de la dreta del Llobregat.


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/5130/rec/150

Les primeres cases daten del 1932, se n'han construïdes d’altres però, en diferents represes, després de la  victòria dels sediciosos feixistes enfront del govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC  de la II República.

 L’església, moderna, és dedicada a la patrona dels miners, santa Bàrbara.

Hom hi fa  o feia , festa major el dia 4 de desembre.

https://relatsencatala.cat/relat/l-infern-blanc-de-sallent-santa-barbara-de-la-botjosa/1034043

N’havíem escrit l’any 2011; La colònia minera de la Botjosa té el runam vell de Sallent abandonat a tocar. Aquest runam ocupa 13,5 Ha i té una massa de 4 milions de tones. L'afectació directa de la sal provinent del runam malmet el ciment i les roques de les edificacions, rovella els metalls i ha fet pràcticament inhabitable aquesta colònia.

Actualment, a les 150 vivendes que hi ha, malviuen en condicions degradades 84 famílies amb poc poder adquisitiu. La meitat de les casetes estan doncs desocupades. Els habitants que queden al barri porten anys queixant-se de la seva situació. Se'ls havia dit que tenien la solució a tocar. No cal parlar de la seva impaciència i exigència, llargament covada.

L'Estat, a través d'Infoinvest, es va comprometre a mantenir el barri miner de la Botjosa invertint-hi el necessari per poder viure-hi amb dignitat. Més endavant, la SEPI va creure que la millor solució era la promoció de noves vivendes i el reallotjament dels actuals habitants a través d'acords amb l'Ajuntament de Sallent i amb la Generalitat de Catalunya. Degut a això i preveient una nova ubicació, és a dir, la construcció d'un barri nou, la SEPI no ha invertit més en el barri de la Botjosa.

La Botjosa ha passat a ser una barri totalment degradat, sense cap tipus de manteniment: les teulades de les cases s'esfondren, les canonades de l'aigua es rebenten, l'enllumenat és deficient i en un cantó de la colònia inexistent, els vials estan en mal estat ...

Santa Bàrbara prou fa contenint l’avenç del runam, a qui pertoqui que posi remei a aquesta situació d’abandó que succeeix davant dels ulls de tothom.

https://relatsencatala.cat/relat/l-infern-blanc-de-sallent-santa-barbara-de-la-botjosa/1034043


Quina diferència amb la imatge idíl·lica que retratava un desconegut – del que ens agradarà tenir noticia del nom, cognoms i lloc i data de naixement i traspàs a l’email castellardiari@gmail.com – l’any 1929 per als Fons Estudi de la Masia Catalana, oi?

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

Les noticies que arriben d’aquí, de Gaza, de Cisjordània, d’Ucraïna,  de l’Àfrica, fins les relatives als fenòmens meteorològics, no ajuden a mantenir l’ànim, oi

Que  Santa Bàrbara  í  i Sant Antoni de la Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels  armenis,   amazics ,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos,  jueus,   africans , sud-americans ,  afganesos, inuits,   saharauis  ... ,   i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

CAPELLA DE SANT PONÇ. SALLENT. BAGES

 

L’ Antonio Gallardo i Garriga (Barcelona, 18/04/1889 – 16/06/1942),  retratava  entre 1900 i 1929 ,vista general de la Coma de Sant Ponç (esquerra) i Coll de Sant Ponç (dreta), Sallent. El Bages, per al Fons Estudi de la Masia Catalana


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/5159/rec/152

https://algunsgoigs.blogspot.com/2016/06/goigs-sant-ponc-ermita-de-mas-coll.html

 


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/5155/rec/44

https://patrimonicultural.diba.cat/element/esglesia-de-sant-ponc

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

Les noticies que arriben d’aquí, de Gaza, de Cisjordània, d’Ucraïna,  de l’Àfrica, fins les relatives als fenòmens meteorològics, no ajuden a mantenir l’ànim, oi

Que  Sant Ponç  í  i Sant Antoni de la Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels  armenis,   amazics ,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos,  jueus,   africans , sud-americans ,  afganesos, inuits,   saharauis  ... ,   i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

jueves, 23 de noviembre de 2023

IN MEMORIAM. CA LA PAULA. CASTELLNOU DE BAGES

 

Castellnou de Bages, te una extensió de     29,2 km² , i el sostre demogràfic s’havia assolit al cens de 1887 amb 391 ànimes, que es reduirien fins a les 81 de 1970, tancava l’exercici 2022 amb 1431 habitants de dret.

Trobava una fotografia al Fons Estudi de la Masia Catalana, Dos homes davant de Ca la Paula de Castellnou de Bages, feta cap a 1927 per Francesc Blanch, pensem que podria existir un relació familiar amb l’arquitecte Francisco Blanch y Pons(1846-1914), ens agradarà confirmar-ho a l’email castellardiari@gmail.com. 

El mal costum que ens portaven els “ ocupants” de citar amb el nom propi i el cognom patern  o fins amb la lletra inicial del nom i el cognom patern, s’estenia dissortadament com la pesta bubònica


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/4277/rec/33

Ens agradarà tenir noticies de Ca la Paula, a l'email castellardiari@gmail.com , allò de TOT ESTÀ A INTERNET, és una estupidesa majúscula,  al nivell quasi de l'afirmació del líder de FUERZA VIEJA, quan deia, NO SOY PRESIDENTE DEL REINO DE ESPAÑA PORQUE NO QUIERO. 

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

Les noticies que arriben d’aquí, de Gaza, de Cisjordània, d’Ucraïna,  de l’Àfrica, fins les relatives als fenòmens meteorològics, no ajuden a mantenir l’ànim, oi?

 

 

ELS MOLINS DE MURA. EL BAGES

 

El canvi climàtic és fàcilment  contrastable per arreu,  en aquest cas però,  ens fitxarem en el rodal  de la Serra de l’Obac.

Trobava una imatge cedida per l’Arxiu Mas 973 C., l’any 1913, al Fons Estudi de la Masia Catalana, Balcó i façana del tercer molí de Mura


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/3994/rec/6

https://ca.wikipedia.org/wiki/Fitxer:Moli_del_Mig-Mura_(2).JPG

Patrimoni Gencat, en diu ; El molí del mig es troba al peu del camí que va de Mura a Rocafort, al costat de la riera de Nespres, a 400 metres d'altitud sobre el nivell del mar , en una agrupació de cases anomenada Raval de Mura. Consta de diferents edificacions que s'han anat construint al llarg del temps a banda i banda del molí. Es distingeixen diferents espais segons l'ús: una zona d'habitatge, el molí, la bassa i el canal.

Els edificis són fets de pedra, amb planta allargada, tenen teulada a doble vessant amb el carener paral·lel a la riera. A la planta baixa hi ha el carcabà, al primer pis hi ha el trull d'oli i al segon pis el molí i l'habitatge actual. Les finestres són petites i donen cap a la riera, ja que a l'altre costat hi trobem la bassa.

El primer pis acull les diferents dependències del molí. El segon pis conserva al costat de ponent l'antic molí fariner, la resta fa funcions d'habitatge. Algunes de les portes que trobem en l'edifici porten la data gravada i així podem saber en quin moment van ser fetes: 1730, 1711, 1551.

Es conserva la premsa que s'utilitzava tant per fer vi, com oli i també els cups d'oli que estan per sota el nivell del paviment. La maquinària del molí tal vegada és el més antic, també hi ha el trull d'oli -un recipient fondo amb parets de lloses de pedra i una mola al centre-. També es conserven els engranatges que mouen el molí fariner.

La bassa, al darrere de la casa, es fa servir i el molí funciona per fer demostracions. També es conserva el canal i les diferents comportes que donen pas a l'aigua procedent de la riera de Nespres.

El molí del mig conté: molí de farina, molí escairador de blat de moro i trull d'olives, dinamo productora d'electricitat, cups per l'oli, premsa per a vi i oli. Tot en bon estat de conservació i funcionament.

És un dels edificis més antics de Mura, el trobem documentat a principis del segle XI. No es conserven, però, elements d'aquesta època ja que ha patit destruccions a causa dels aiguats i ha estat transformat al llarg del temps.

A més d'una important col·lecció d'objectes etnogràfics i estris propis del molí, conserva un arxiu documental des del segle XIV. El molí ha anat passat de pares a fills sense que s'hagi trencat la línia generacional.

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

Les noticies que arriben d’aquí, de Gaza, de Cisjordània, d’Ucraïna,  de l’Àfrica, fins les relatives als fenòmens meteorològics, no ajuden a mantenir l’ànim, oi?

 


 

miércoles, 22 de noviembre de 2023

IN MEMORIAM DEL MOLÍ. EL MONTORNÈS DEL VALLÈS ORIENTAL QUE EL TEMPS S’ENDUGUÉ


El Ferran Díaz Águila, del Servei de  Gestió Patrimoni Històric, del Departament de Cultura, Festes i Patrimoni, de l’ajuntament de Montornès, em deia en relació a la fotografia,  Vista general d'una masia entre Montmeló i Montornès, feta per Joan Estorch Salamó l’any 1929, per al Fons Estudi de la Masia Catalana


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/2145/rec/9

https://www.bnc.cat/layout/set/print/El-Blog-de-la-BC/Apunts-sobre-la-fotografia-i-la-reproduccio-de-documents-II-.-Els-Estorch-una-saga-de-fotografs

La imatge ens ha costat molt d'identificar, i no tinc clar si ho hem fet correctament. Un senyor gran del poble m'ha assessorat. I creiem que es tracta d'el Molí, aquesta construcció però,  fa molts anys que no es conserva, i no estaria significativament a prop de Montmeló, sinó a tocar del riu Mogent. Provablement fou derruïda a finals dels anys 70.

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

Les noticies que arriben d’aquí, de Gaza, de Cisjordània, d’Ucraïna,  de l’Àfrica, fins les relatives als fenòmens meteorològics, no ajuden a mantenir l’ànim, oi?

 

CAN FIGA &CAN JOANALS. TORRENTÍ. TORRENT. L’EMPORDÀ JUSSÀ

 

No retrataven Can Figa o Can Joanals  per al Fons Estudi de la Masia Catalana,  si sortosament que ho feia Pere Català i Roca (Valls, 1923 - Barcelona, 10 de febrer de 2009), per a Patrimoni Gencat.


El poble de Torrentí, documentat al segle XI, es troba un km al nord del cap del municipi, Torrent, a la comarca de l’Empordanet.

El formen una dotzena de masies escampades, prop del camí que mena al poble de Sant Feliu de Boada, de l'església del qual depèn la de Sant Fèlix de Torrentí, de la que en no trobada dades, ni imatges enlloc, sou pregats de fer-nos-en arribar a l’email castellardiari@gmail.com .

NO consta  - tampoc – a la relació d’Esglésies DEL BAIX EMPORDÀ, que publicava  Josep Maria Marquès Planagumà (Cruïlles, Baix Empordà, 8 d'octubre de 1939 - Girona, Gironès, 8 de novembre de 2007)

https://core.ac.uk/download/pdf/39155335.pdf

 El casal més notable és Can Figa o Can Joanals, del segle XVII, fortificat amb una elegant garita angular, de la que ens diuen a Patrimoni Gencat; Edifici civil amb elements de fortificació o defensa.-

Masia amb teulada de doble vessant, de dues plantes, amb façana principal encarada a llevant centrada per un finestral rectangular decorat amb motlluratges a l'ampit i damunt la llinda; la porta és refeta modernament en haver estat arrencada l'antiga, de mig punt i gran dovellatge. Els extrems superiors d'aquesta façana -angles NE I SE de l'edifici hi havia segles garites defensives de les quals només es conserva sencera la del SE. Es cilíndrica amb coberta cònica, feta amb terrissa excepte el gran basament de pedra acabat amb una mènsula que té un cap esculpit. De l'altra garita queden vestigis del cos cilíndric.

A l'interior destaca al sala major, al pis, amb volta de llunetes; els baixo, originàriament destinats al bestiar i dependències, presenten voltes de pedra morterada.

La construcció és de grans rebles desbastats travats amb morter; carreus angulars.

El veïnat de masies de Torrentí és a un km. Al N. del poble de Torrent. Aquest llogarret ja s'esmenta en un butlla del papa Benet VIII de l'any 1017 en la qual són confirmades les possessions de l'abadia de Sant Esteve de Banyoles, entre d'altre les que tenia "inlocum quem dicunt Torrentilio vel infra ejus termines, in locum quem dicunt Torrrente vel Infra ejus termines".  El mas de Can Figa és actualment més conegut amb el nom, d'origen més recent, de "Can Joanals, essent l'altre popularment molt oblidat.

La porta adovellada, amb un emblema en relleu a la clau, fou venuda i es troba avui muntada en una de les edificacions d'estiueig de la gran finca dita "la Marineda", entre Calella de Palafrugell i LLafranc.

El geògraf Joan Carandell   Pericay (Figueres, Alt Empordà, 1893 — Pals, Baix Empordà, 1937), a l'obra citada escrita l'any 1936 i publicada el 1942, publica un dibuix -fet per ell mateix- amb l'epígraf "Torrentí segle XVII" en el qual s'hi representa la façana d'aquesta masia amb la portada adovellada al seu lloc i els dues garites conservades.

Dades del C.O.A.C Girona:

http://www.coac.net/COAC/centredocumentacio/Girona/arxiu/edificis/dades/fitxa.html?registre=&autor=&denominacio=&adreca=&poblacio=torrent&page=1&pos=4

https://www.poblesdecatalunya.cat/element.php?e=10763

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

Les noticies que arriben d’aquí, de Gaza, de Cisjordània, d’Ucraïna,  de l’Àfrica, fins les relatives als fenòmens meteorològics, no ajuden a mantenir l’ànim, oi?

 


 

martes, 21 de noviembre de 2023

CA L’ESPASSELL. MONTORNÈS DEL VALLÈS ORIENTAL.

 Trobava una imatge Facilitada per: Arxiu Mas 7935 C.  l’any 1913, al Fons Estudi de la Masia Catalana,  Vista general d'una masia a Montornès del Vallès Oriental

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/1650/rec/7

Em confirmen des de Gestió del Patrimoni de Montornès del Vallès Oriental que es tracta de Ca l'Espassell,  que resta dempeus, però molt transformada. Tant, tant, tant, que la descripció s’assembla a la imatge de l’arxiu Mas, menys que un ou i una castanya. 


Ens agradarà tenir noticia dels promotors i dels autors de la " transformació· a l'email castellardiari@gmail.com 

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

Envieu-nos fotografies de masies d’arreu de Catalunya, a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies,  avui, amb les facilitats tècniques que tenim,  assolir  l’objectiu que pretenien amb el Fons Estudi de la Masia, no ha de ser difícil, oi?:

Les noticies que arriben d’aquí, de Gaza, de Cisjordània, d’Ucraïna,  de l’Àfrica, fins les relatives als fenòmens meteorològics, no ajuden a mantenir l’ànim, oi?

 

lunes, 20 de noviembre de 2023

IN MEMORIAM DE L’ESCOLA PÚBLICA DE BELLCAIRE DE NOGUERA, MAL DIT D’URGELL A L’EDIFICI DE L’ANTIC AJUNTAMENT. LA NOGUERA

 

Fa anys, força ja, que anem fent recerca dels edificis escolars de Catalunya anteriors a la dictadura franquista, en la nostra tasca ens han ajudat poc les Administracions Publiques, i si sortosament algunes persones .

En relació a l’edifici de Cal Celestí ,  l’únic edifici de Bellcaire que ha romàs tal com va quedar després de ser bombardejat  en els dies foscos que seguien a l’alçament dels militars  feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC de la II República

La casa, que va ser sempre  de propietat privada, era la seu de l’Ajuntament, que en pagava un lloguer.  



A la façana, a més, s’hi pot veure la primera bústia de correu que hi va haver al poble.

La Mireia Torrent, em feia arribar un email en el que em diu;

Pel que he sentit als padrins i vells del poble les escoles havien estat en un edifici en runes que hi ha vora del tram porxat.

Quan a l’escola Bonavista – que retratava una vegada més - .


Em deia el Valenti Pons Toujouse, autor del bloc MODERNISME http://vptmod.blogspot.com.es/ , les escoles de Bellcaire d'Urgell, que s’aixecaven l’any 1943 son obra de , Lluís Domènech Torres(Barcelona, 11 de novembre de 1911 — Barcelona, 25 de gener de 1992) , arquitecte de Regiones Devastadas.


https://www.epdlp.com/arquitecto.php?id=19831

La Mireia Torrent , afegeix ; l'escola Bonavista fins fa uns anys tenia adossades les cases dels mestres, al carrer que baixava a la caserna de la guàrdia civil, edifici que encara es conserva i del que ens agradaria tenir noticia de l’autor a l’email castellardiari@gmail.com

Crec que tot plegat fou construït sobre els anys 40.

Em consta també que hi havia una escola anomenada cal Senyor Sin, casa particular remodelada i on ja no hi queda res.

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2016/10/escola-bonavista-de-bellcaire-mal-dit.html

Us encoratgem a fer-nos arribar a l'email castellardiari@gmail.com  imatges i dades de l'edifici que va aixoplugar l'escola on anaven els vostres rebesavis, avis, pares,..

Allò que no fem els catalans de " peu" NO ÉS FARÀ.